Z OSTATNIEJ CHWILI
Wypadek w Budzowie: nie żyje potrącona kobieta - czytaj na powiatsuski24.pl / Kolizja drogowa na DK28 (Mucharz) - czytaj na powiatsuski24.pl / OSP w Sidzinie - Kolejny raz wyjeżdżamy do umyślnie ściętego drzewa - czytaj na powiatsuski24.pl / Sucha Beskidzka - Zespoły regionalne uświetnią świąteczne nabożeństwa - czytaj na powiatsuski24.pl / Kolizja trzech samochodów w Makowie Podhalańskim - czytaj na powiatsuski24.pl / Policjanci pomogli 75-letniemu mężczyźnie - czytaj na powiatsuski24.pl / Budzów - kolizja samochodów osobowych - czytaj na powiatsuski24.pl / Interwencja straży pożarnej i pogotowia w Makowie Podhalańskim - czytaj na powiatsuski24.pl / Kolizja samochodowa w Białce - czytaj na powiatsuski24.pl / Z 3 promilami wybrał się na przejażdżkę po Jordanowie - czytaj na powiatsuski24.pl /
Dodano dnia 28.11.2024, 08:18
Rewitalizacja linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec. Samorządowcy spotkali się z Wicewojewodą.
Z inicjatywy Wojewody Małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara oraz Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka Stanisława Lichosyta, 25 listopada w Urzędzie Miasta Sucha Beskidzka odbyło się spotkanie samorządowców z powiatu suskiego z Wicewojewodą Województwa Małopolskiego Ryszardem Śmiałkiem oraz przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe i firmy Strabag, którego tematem była rewitalizacja linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec.

Na początku spotkania, w którym wzięli udział Starosta Suski Józef Bałos, Wójt Gminy Stryszawa Rafał Lasek oraz społecznik i wieloletni radny Rady Powiatu Suskiego Wit Mateusz Sarlej, Dyrektor Regionu Południowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Mateusz Wanat przypomniał, że obecnie z uwagi na zły stan torowiska niemożliwie jest duże obciążenie linii kolejowej pomiędzy Suchą Beskidzką a Żywcem, a czas przejazdu pociągów pasażerskich pomiędzy tymi odległymi od siebie o zaledwie 35 km miastami wynosi około 80 minut. Dziś składy pasażerskie poruszają się bowiem po tej trasie z prędkością 20-30 km/h. Dzięki rewitalizacji średnio ma ona wynosić około 70 km/h, a na niektórych odcinkach pociągi (przewidywane jest uruchomienie 8 par pociągów regionalnych dziennie) będą mogły rozpędzić się nawet do 100 km/h, co w terenie górskim nie jest takie oczywiste. W rezultacie czas przejazdu z Żywca do Suchej Beskidzkiej skróci się o połowę, do 40-45 minut, a podróż do Krakowa zajmie mniej niż 2 godziny. Spowoduje to, że kolej stanie się konkurencyjnym środkiem transportu dla samochodów i autobusów.

Zakres prac przewidzianych do wykonania w ramach kontraktu o wartości 360 mln zł jest bardzo duży. Przebudowy wymaga około 100 obiektów inżynieryjnych oraz 50 przejazdów kolejowych. Zadanie jest finansowane z Krajowego Programu Odbudowy i tym samym musi zostać zakończone do końca pierwszej połowy 2026 roku. Zarówno Mateusz Wanat, jak i kierownik budowy w firmie Strabag (jest wykonawcą robót) Michał Żmuda podkreślają, że w związku z tym terminarz prac jest bardzo napięty. Przekazanie placu budowy firmie Strabag nastąpi w sobotę 30 listopada. Przez pierwsze pół roku prowadzone prace nie będą wiązały się z dużymi utrudnieniami dla mieszkańców. Kumulacja prac nastąpi w 2026 roku. Wówczas przewidziano przebudowę przejazdów kolejowych, co powodować będzie konieczność ich czasowego zamykania, a ruch kołowy poprowadzony będzie objazdami. Natomiast przez cały okres modernizacji trasy za pociągi obsługiwane przez spółkę Polregio kursować będzie autobusowa komunikacja zastępcza, a pociągi spółek PKP Intercity i Kolei Śląskich będą kierowane na objazd poprowadzony przez Kalwarię Zebrzydowską, Wadowice, Andrychów i Kęty.

W dalszej części spotkania Starosta Suski Józef Bałos, Wójt Gminy Stryszawa Rafał Lasek oraz Wit Mateusz Sarlej zwrócili uwagę, że w planie prac nie ujęto przebudowy wiaduktów w Hucisku i Lachowicach. Pierwszy z obiektów jest w złym stanie technicznym, a w drugim przypadku fragment drogi powiatowej prowadzący pod wiaduktem jest kręty, wąski oraz pozbawiony chodnika, a tym samym bardzo niebezpieczny. Samorządowcy wskazali na potrzebę ujęcia przebudowy tych obiektów w rewitalizacji linii Sucha – Żywiec, między innymi poprzez wykonanie w Lachowicach nowego otworu w nasypie i poprowadzenie nim drogi powiatowej, a tym samym jej „wyprostowanie”. Mateusz Wanat wyjaśnił, że realizacja takiego przedsięwzięcia wymagałaby uzyskania nowej decyzji środowiskowej, co jest procesem czasochłonnym i tym samym zrewitalizowanie linii do połowy 2026 roku byłoby nierealne i tym samym pozbawiłoby inwestycję źródła finansowania. Podkreślił, że przebudowa, a w zasadzie budowa nowego wiaduktu, w Lachowicach jest możliwa w terminie późniejszym, gdyż istnieją techniczne rozwiązania pozwalające na wykonanie otworu bez konieczności wstrzymywania ruchu pociągów. Jednocześnie zadeklarował pomoc ze strony PKP PLK w realizacji przedsięwzięcia, które -jak zaznaczył- musi zostać zainicjowane przez Powiat Suski, który jest zarządcą drogi. Wicewojewoda Ryszard Śmiałek poinformował, że będzie na ten temat rozmawiał z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury Przemysławem Koperskim.

źródło: UM Sucha B.

Dodaj komentarz
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Captcha image