Inwestycja warta 36 milionów złotych obejmowała wybudowanie 700 metrów nowych torów w ciągu linii kolejowych Skawina – Żywiec i Sucha Beskidzka – Chabówka. Wybudowany został nowy przystanek, most kolejowy, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wyremontowane przejazdy kolejowo-drogowe.
- Oddanie nowego odcinka torów w Suchej Beskidzkiej skróci o 15 minut podróżowanie z Krakowa do Zakopanego. Zakończenie robót, pod koniec 2017 roku, na łącznicy w Krakowie, pozwoli zaoszczędzić kolejne 15 minut – powiedział Włodzimierz Żmuda, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Rozwoju i Przygotowania inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Realizacja dużego projektu za 950 mln zł z Krajowego Programu Kolejowego, obejmująca odcinki zakopiańskiej trasy kolejowej, zagwarantuje kolejne skrócenie czasu i poprawę podróżowania do stolicy Tatr. Podpisana w maju umowa na przebudowę Skawina – Sucha Beskidzka i objęcie postępowaniem przetargowym linii Chabówka – Zakopane, świadczy obecnie o dobrym tempie inwestycji kolejowych w Małopolsce.
Nowy przystanek na mapie kolejowej w Małopolsce
W ramach inwestycji wybudowano nowy przystanek Sucha Beskidzka Zamek w pobliżu placu targowego. Przy 200 – metrowym peronie, będą się zatrzymywały pociągi relacji Kraków – Zakopane. Przystanek wyposażony jest w nowe wiaty, system oznakowania, oświetlenie i tablice informacyjne. Wygodną obsługę podróżnych, min. osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnia winda z parkingu na peron.
Na nowym odcinku linii kolejowej wybudowano 90-metrowy most na rzece Stryszawce. Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, samochodowego i pieszego zmodernizowano 4 przejazdy kolejowo-drogowe (ul. Zamkowa, Piłsudskiego, Beniowskiego). Projekt „Budowa łącznicy kolejowej wraz z przystankiem osobowym w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina – Żywiec i nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka” był finansowany ze środków budżetowych.
Dwie łącznice – krótszy przejazd pod Giewont
Pod koniec 2017 roku podróżni zyskają krótszy o około pół godziny czas przejazdu do Zakopanego. Wszystko dzięki inwestycjom za blisko 250 mln zł budowy łącznicy w Suchej Beskidzkiej za ponad 36 mln zł oraz łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki za 210 mln zł.
Nowy odcinek torów krakowskiej łącznicy o długości 2,6 km umożliwi bezpośrednie połączenie z Krakowa Głównego do stacji Kraków Bonarka i dalej do Skawiny, Zakopanego oraz Oświęcimia. Projekt „Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki” współfinasowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kolejne inwestycje skrócą czas przejazdu do Zakopanego o ponad 1 godzinę.
Po zakończeniu inwestycji zaplanowanych w Krajowym Programie Kolejowym na Zakopiance do 2023 roku, czas przejazdu w relacji Kraków – Zakopane skróci się o około godzinę i 20 minut i wyniesie około 2 godzin i 15 minut (obecnie wynosi 3 godziny 30 minut).