"Ta linia kolejowa ma przyszłość. Dzięki inwestycji poprawimy jakość komunikacji kolejowej w tej części regionu. Sprawimy, by to połączenie położone w malowniczym terenie południowej Polski stało się bardziej atrakcyjne dla pasażerów. Dla mieszkańców powiatów suskiego i żywieckiego oznacza to również dogodniejsze możliwości dojazdu do pracy i szkoły, m.in. w Krakowie. Dla turystów – nowe, ciekawsze oferty podróży ze stolicy Małopolski w Beskid Żywiecki, a z województwa śląskiego pod Tatry" — powiedział wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski.
Trasa kolejowa Sucha Beskidzka – Żywiec stanowi fragment linii nr 97 Skawina – Żywiec. Małopolski odcinek linii nr 97 między Skawiną a Suchą Beskidzką został zmodernizowany w ramach większego projektu inwestycyjnego na kolejowej zakopiance. Efektem prac są nowe możliwości dla pasażerów i lepszy standard w podróżach regionalnych oraz dalekobieżnych koleją, m.in. na Podhale. Kolejny projekt pozwala na kontynuację modernizacji, która teraz obejmie trasę łączącą województwo małopolskie ze śląskim, tj. między Suchą Beskidzką z Żywcem.
Komfort i lepszą dostępność zapewnią podróżnym zmodernizowane perony na stacjach i przystankach, m.in.: Stryszawa, Lachowice, Lachowice Centrum, Kurów Suski, mijanka Hucisko, Pewel Wielka, Pewel Wielka Centrum, Pewel Mała, Żywiec Sporysz. Przebudowane obiekty zapewnią wygodną obsługę wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Komunikację ułatwią ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze. Lepszy poziom obsługi pasażerów zagwarantuje także wyposażenie przystanków w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie i oświetlenie.
Sprawność i bezpieczeństwo trasy zwiększy przebudowa torów kolejowych na odcinku o długości 35 km oraz sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Dla podniesienia standardów linii i bezpieczniejszych podróży, zaplanowano remont 90 przepustów oraz 55 przejazdów kolejowo-drogowych w miejscowościach Stryszawa, Lachowice, Hucisko, Jeleśnia, Żywiec.
Wartość umowy na zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych to ponad 360 mln zł. Przedsięwzięcie zostanie sfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury