Z OSTATNIEJ CHWILI
Powiatsuski24.pl zaprasza na naszą partnerską stronę - MalopolskaInfo24.pl oraz Telewizja Internetowa PowiatSuski24 po więcej informacji z regionu. Znajdziesz nas na Facebooku!
Dodano dnia 21.10.2017, 09:16
Szybsze i wygodniejsze połączenia do Krakowa Głównego

Od 10 grudnia nowymi torami nad Krakowem pojadą pociągi. Budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze na finiszu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą budowę krakowskiej łącznicy. To największy taki obiekt w Polsce. Jego  długość to ponad 1100 m. Składa się z trzech estakad i dwóch wiaduktów, podtrzymywanych przez 30 filarów o wysokości do 15 metrów.


- Obecnie w Krakowie realizowane są najpoważniejsze przedsięwzięcia kolejowe od kilkudziesięciu lat. Już wkrótce podróżni będą mogli skorzystać z wybudowanej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze, która umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego z Krakowa do Zakopanego, a także zintegruje kolej z komunikacją miejską – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Dzięki łącznicy podróżni zyskają szybsze, wygodniejsze, bezpośrednie połączenia aglomeracyjne i regionalne. Skróci się czas podróży do Zakopanego i Skawiny. Podróżni pociągów dalekobieżnych nie będą czekali na zmianę lokomotywy na stacji Kraków Płaszów – bezpośrednio z Krakowa Głównego pojadą w stronę Tatr.


-
Krakowska łącznica to obecnie największy i najwyższy obiekt na sieci kolejowej, który ma istotne znaczenie dla ruchu aglomeracyjnego, regionalnego i międzyregionalnego. Pokazuje, że kolej dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego odzyskuje swoje znaczenie nie tylko w miastach i aglomeracjach, ale także coraz lepiej łączy Polskę
mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze -  nowe krakowskie przystanki

W grudniu podróżni skorzystają z nowoczesnych przystanków Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze (dawniej: Kraków Krzemionki). Będą one równocześnie pełnić rolę centrów przesiadkowych. Dobrze oznakowane, zadaszone perony z wiatami i ławkami oraz system informacji pasażerskiej, znacznie poprawią komfort obsługi podróżnych. Na przystankach znajdują się windy oraz schody ruchome, które ułatwią dostęp osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Zmieniło się także otoczenie. W pobliżu przystanku Kraków Zabłocie wybudowano parking oraz drogę dojazdową, która łączy ulicę Lipową z ulicą Zabłocie. Na końcu ulicy Lipowej powstało rondo. Odnowione zostało przejście podziemne pomiędzy ulicami Kącik i Lipową. W pobliżu przystanku Kraków Podgórze wyremontowano ulice.

 

Łącznica w liczbach

Krakowska łącznica kolejowa to trzy estakady o łącznej długości ponad kilometra i dwa wiadukty o długości 155 metrów. Obiekt wspiera 30 filarów o wysokości do 15 m. Jest 28 stalowych przęseł o maksymalnej rozpiętości 81 m. W ramach inwestycji przebudowano również prawie 9 km torów oraz 6 rozjazdów kolejowych. Każde z 600-tonowych przęseł estakady to 200 ton stali i 400 ton betonu. Do budowy łącznicy wykorzystano prawie 7 tys. ton stali konstrukcyjnej i ponad 3 tys. ton stali zbrojeniowej oraz 25,5 tys. ton betonu.

 

16 września 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki z konsorcjum firm Budimex SA (lider) i Ferrovial Agroman SA (partner) i ruszyły prace. Wykonawca robót zakończył już najbardziej newralgiczne prace związane z budową łącznicy. Trwają ostatnie testy. Odbiór inwestycji zaplanowany jest do końca 2017 r. Całkowita wartość projektu: 348 mln zł; dofinansowanie z UE: 187 mln zł. Wartość robót budowalnych to 210 mln zł (netto).

Dodaj komentarz
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Captcha image