Przedsięwzięcie obejmuje kompleksową przebudowę torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej oraz obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych. Prace to również przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym na 18 przejazdach kolejowo-drogowych, na odcinku Skawina – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona oraz w stacjach Leńcze i Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona. Nowe urządzenia sterowania ruchem zwiększą poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach drogi z torami.
Wykonawca przebuduje perony w stacjach Radziszów i Podolany. Będzie nowy przystanek Radziszów Centrum. Przystanki zostaną dostosowane do lepszej obsługi podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Łatwiejszą komunikację zapewnią im min. pochylnie, a w stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona windy.
Zmiany w komunikacji
Szeroki zakres robót wymaga zmian w organizacji ruchu pociągów i uruchomienia zastępczej komunikacji autobusowej. Zmiany już uwzględniono w rozkładzie jazdy pociągów. Są planowane tak, by zapewnić podróżnym jak najlepszą komunikację.
Od 17 września br., Przewozy Regionalne Sp z o.o. uruchamiają zastępcze autobusy na odcinku Kraków Płaszów – Sucha Beskidzka, za pociągi kursujące z Krakowa do Suchej Beskidzkiej i Zakopanego oraz na odcinku Kraków Płaszów – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, za pociągi kursujące na trasie Kraków – Bielsko.
W dniach od 1.10 – 20.10.18, za pociągi kursujące w stronę Bielska, komunikacja zastępcza będzie na odcinku Kraków Płaszów - Kalwaria Zebrzydowska.
W wakacje realizowano roboty podczas ruchu pociągów. Dzięki temu umożliwiono bezpośrednie połączenia kolejowe na trasie Kraków – Zakopane, bez konieczności przesiadania się na autobus.
Zadanie na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka (linia nr 97) – warte 192 mln zł netto jest częścią większego projektu za ponad 930 mln zł netto -„Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka Zakopane”.
Zakończenie inwestycji na linii nr 97 planowane jest w 2020 r. a całego projektu do 2023 r.
Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.