2 września rusza kolejny etap inwestycji na trasie Kraków - Zakopane. Dodatkowy przystanek Radziszów Centrum i 58 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych, to tylko niektóre efekty dalszych prac między Skawiną a Suchą Beskidzką. Realizacja całego przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A z Krajowego Programu Kolejowego zapewni krótsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże na Podhale.
Przystanek Radziszów Centrum już w budowie
Prace postępują, widoczne są już elementy nowego obiektu. Powstają krawędzie, tworzy się nawierzchnia peronu. Peron będzie wyższy, co ułatwi wsiadanie do pociągu. Pojawią się odpowiednie oznakowania i ścieżki naprowadzające. Zapewnią one sprawną i bezpieczną komunikację osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dojście ułatwi także pochylnia. Przystanek zostanie wyposażony w dwie wiaty i ławki dla podróżnych. Będzie również tablica informacyjna z rozkładem jazdy pociągów. Dodatkowy przystanek Radziszów Centrum, już niebawem otworzy mieszkańcom nowe możliwości komunikacyjne. Od grudnia br. zwiększy dostęp do kolei i ułatwi podróżowanie na trasach Kraków - Skawina - Sucha Beskidzka – Zakopane.
Prace od września wymagają zmian w organizacji ruchu. Na odcinkach Kraków Płaszów – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona oraz Kraków Płaszów – Nowy Targ, za pociągi regionalne będą kursować autobusy. Na trasie Nowy Targ – Zakopane utrzymany zostanie ruch pociągów regionalnych.
Sprawniej i komfortowo do Zakopanego
Inwestycja PLK, to bardzo szeroki zakres robót. Wielobranżowe prace podnoszą komfort i bezpieczeństwo, skracają czas podróżowania na trasie Kraków - Zakopane. Między Skawiną a Suchą Beskidzką podniesiono standard na 9 stacjach i przystankach: Rzozów, Radziszów, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów. Przebudowano już blisko 34 km torów, 22 km sieci trakcyjnej oraz ponad 90 obiektów inżynieryjnych, w tym 4 mostów i 2 wiaduktów. Na 43 przejazdach kolejowo-drogowych podniesiono poziom bezpieczeństwa. Zmodernizowano także tory na odcinku Nowy Targ – Szaflary. Dzięki już zrealizowanym pracom, PLK zapewniły w wakacje tysiącom podróżnym sprawniejsze i wygodniejsze podróże na Podhale.
Efektem wszystkich prac PLK z Krajowego Programu Kolejowego, realizowanych do 2023 r. na trasach do Zakopanego, będzie wyższy standard obsługi na stacjach i przystankach oraz szybsze i sprawniejsze podróże do stolicy Tatr. Podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się o ponad godzinę, tj. do ok. 2 godz. 15 minut.
Inwestycje realizowane są w ramach projektu -„Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka Zakopane” za ponad 930 mln zł netto.
Efekty inwestycji
• zwiększenie komfortu obsługi pasażerów
• lepszy dostęp do pociągów dla osób o ograniczonej mobilności
• większa dostępność do podróży koleją
• zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym
• zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym
• sprawniejsza komunikacja publiczna w regionie
• lepsze warunki utrzymania infrastruktury