Jazda na rowerze podczas zimy to niemalże sport wyczynowy, a najważniejszym elementem zachowania bezpieczeństwa są tutaj dobre opony. Nie ukrywajmy jednak faktu, że jazda po mieście, gdzie większość dróg jest już odgarnięta ze śniegu i posypana solą jest jazdą zbliżoną do jazdy w lecie. Lekkie błoto, trochę wody. Poza miastem może być różnie. Sypki śnieg, a może twardy lód?Na różne warunki warto zastosować również różne rodzaje opon, bądź też sposoby na zachowanie bezpieczeństwa, gdyż przecież to jest najważniejsze.
Większość rowerzystów porusza się głównie po mieście, więc czy warto wydawać grube pieniądze na ogumienie lub po prostu zrezygnować z jazdy?
Nic podobnego. We wspomnianej jeździe miejskiej warto zastosować sprawdzony sposób dostosowania swoich letnich opon do warunków panujących. Chodzi o spuszczenie części powietrza, aby w ten sposób zwiększyć przyczepność naszych opon do podłoża.
Jest to sposób darmowy i zupełnie wystarczający w trybie miejskim.
Co jeśli mamy ochotę wyruszyć w trasę ? W teren ?
Wtedy warto zastosować już specjalistyczne opony, które niestety odchudzą lekko nasz budżet, jednakże nie jest to konieczne.
W zależności od powierzchni po jakiej będziemy się poruszać należy dobrać odpowiednie opony.
Jeśli nasza trasa przebiegać będzie po świeżym, sypkim śniegu powinno się zamontować w naszym rowerze opony, które będą miały większą powierzchnię styku z podłożem – chodzi o odpowiedni bieżnik oraz szerokość opony. W takich warunkach polecane są opony o gęstym bieżniku oraz szerokości 1,9-2,1 cala. Koszt zestawu takich opon (2szt.) waha się w granicach 80-140zł. Oczywiście znajdziemy również droższe modele.
Jeśli jednak wiemy, że nasza trasa może być śliska i będziemy poruszać się po lodzie warto zaopatrzyć się w opony z kolcami – to jednak jest już znacznie wyższy koszt, ponieważ zestaw będzie kosztował nas co najmniej 200zł.
Warto jednak pamiętać, że opony z kolcami zwiększają przyczepność tylko i wyłącznie na lodzie i na twardej nawierzchni, jednakże nie tak twardej jaką jest asfalt, gdyż takie opony zużywają się na nim znacznie szybciej niż powinny.
Jeśli w swoim rowerze jako opony letnie mamy założone opony o szerokości właśnie 1,9-2,1 cala w większości przypadków w zupełności wystarczy podany wyżej sposób. Nieco gorzej jest, gdy nasze letnie opony są oponami wąskimi, gdyż niestety nie zapewniają nam one odpowiedniego bezpieczeństwa w trudniejszych warunkach.
Ważne - na śliskiej nawierzchni należy ostrożnie używać także hamulców, które często mogą przez nieodpowiednie używanie spowodować wypadek i narazić nasze zdrowie.
Jeśli zdecydujemy się na wymianę opon w swoim rowerze mamy dwie możliwości sposobu ich wymiany.
Pierwszym, najprostszym sposobem jest udanie się do serwisu, gdzie w kwocie 30-40zł powinniśmy mieć już wymienione ogumienie, natomiast nieco bardziej wymagającym jest samodzielna wymiana opon, która może pochłonąć troszkę czasu, za to unikając dodatkowych kosztów. Jeśli samodzielnie chcemy wymienić opony i ograniczyć czas wymiany do minimum możemy zaopatrzyć się również w łyżkę do opon, która będzie kosztowała nas maksymalnie 10zł i posłuży znacznie dłużej niż jeden sezon, także jest to znacznie oszczędniejszy sposób.
Dlaczego warto zmienić opony ? Przede wszystkim dlatego, że zwiększamy przez to swoje bezpieczeństwo, co jest bardzo istotną sprawą, ale poprawiamy także komfort użytkowania roweru.
Czasem po prostu warto zainwestować w swoje bezpieczeństwo kilka złotych, aby potem nie żałować swojego zdrowia leżąc na szpitalnym oddziale.
Jak widzimy, zimą wcale nie musimy rezygnować z roweru, jednakże powinniśmy zachować szczególną ostrożność w trosce o własne zdrowie oraz zdrowie innych.
Warto także przeczytać artykuł na temat propozycji zimowych opon rowerowych:
http://suski-br.blogspot.com/2016/01/opony-zimowe-na-rower.html.