Od 1 stycznia 2017 roku wchodzą w życie przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z 2010 roku. znikają bilety ulgowe na przejazdy koleją i autobusami np. dla osób niepełnosprawnych, studentów i dzieci dojeżdżających do szkół.
Od 1 stycznia 2017 roku ustawa ogranicza stosowanie tychże ulg przejazdowych tylko do pociągów i autobusów o charakterze użyteczności publicznej, tj. takich, których uruchomienie zleca organizator transportu.
Lista połączeń, z których znikną ulgi ustawowe jest bardzo długa. Są to wszystkie dalekobieżne kursy PKS np. Poznań-Gdańsk, większość autobusowych linii kursujących pomiędzy powiatami jednego województwa oraz wewnątrz powiatów, również pociągi EIC oraz EIC Premium (Pendolino).
ogromna większość powiatów w ogóle nie opracowała jeszcze planów transportowych czyli strategii realizowania komunikacji publicznej. Nawet jeśli to już powiaty zrobiły, to pozostaje jeszcze kwestia wyboru przewoźnika, a tego wybiera się w przetargu.
Przepis przejściowy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – dokładnie art. 80 - stanowi, że „Do dnia 31 grudnia 2016 r. na sfinansowanie utraconych przychodów z tytułu stosowania ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w transporcie kolejowym operatorowi przysługuje rekompensata, o której mowa w art. 56 ust. 1, w postaci dotacji przedmiotowej z budżetu państwa”.
Przepis wskazuje, że rekompensata za stosowanie ulg przysługuje operatorowi do dnia 31 grudnia 2016 roku, a po tej dacie tylko operatorowi, który podpisze umowę z samorządem na wykonywanie przewóz. Zatem ulga może zostać, jeśli samorząd podpisze umowę z przewoźnikiem.
Źródło. Nie-pelnosprawni.pl