Szyfr ten bardzo często funkcjonuje jako jednostka informacyjna, dzięki której możemy pozyskać bardziej dogłębne dane na temat pojazdu bez konieczności wykonywania jego bezpośredniego oglądu. Posługując się tym numerem w odpowiedni sposób, możemy zyskać wgląd do informacji na temat przeprowadzonych kontroli technicznych oraz wszelkich uszkodzeń pojazdu w przeszłości. Tego pokroju informacje szczególnie okazują się użyteczne w przypadku sprawdzania stanu pojazdów wystawianych na sprzedaż przez Internet. W ten sposób nie musimy osobiście udawać się do miejsca sprzedaży każdego pojazdu, który nas interesuje. Ponadto, pomaga nam to weryfikować prawdziwość informacji podanych przez sprzedawcę w opisie sprzedażowym swojego pojazdu. Prawdą jest, że na rynku sprzedażowym używanych maszyn bardzo często dochodzi do mniej lub bardziej intencjonalnego ukrywania wadliwych cech pojazdu. Wynika to z faktu, że nawet najdrobniejsze niedoskonałości potrafią znacząco zaniżyć wartość maszyny. Jest to dosyć istotny mankament, gdyż szacuje się, że nawet co trzeci pojazd używany odniósł w przeszłości jakiegoś rodzaju uszkodzenie techniczne w swojej strukturze.
Co zatem należy wiedzieć o funkcjonalności kodów VIN oraz jakie dodatkowe informacje wiążą się z jego ułożeniem symboli? Odpowiedzi na te pytania oraz inne zagadnienia z nimi związane znajdziecie już w naszym artykule.
Działanie kodu VIN można wręcz przyrównać do numeru PESEL, którym dosyć często się posługujemy. Podobnie jak PESEL, VIN składa się z ciągów znaków, gdzie każdy segment posiada swoje własne znaczenie i nie jest dobierany w sposób losowy. Każdy kod VIN musi również posiadać dokładnie 17 znaków w swojej strukturze, które są wydawane przez producenta w momencie produkcji. Wobec tego możemy samodzielnie odczytać przynajmniej część informacji zawartych w strukturze kodu. Najczęściej stosowanym standardem komponowania takich szyfrów jest metoda, gdzie:
· Znak 1 oznacza pierwotny kraj pochodzenia pojazdu, co także może świadczyć o pochodzeniu producenta maszyny,
· Znaki od 2 do 3 przedstawiają markę określonego pojazdu wraz z potencjalnymi informacjami o jego przeznaczeniu w użytku,
· Znaki od 4 do 8 wskazują konkretne parametry pojazdu takie jak rodzaj zastosowanego nadwozia, silnika, wewnętrznego wyposażenia, model pojazdu oraz jego serię,
· Znak 9 pełni rolę symbolu kontrolnego stosowanego przez producentów pojazdów,
· Znak 10 mówi nam, w którym roku produkcja pojazdu została ukończona,
· Znak 11 służy jako znak identyfikacyjny fabryki produkującej maszynę,
· Znaki od 12 do 17 stosowane są jako implementacja numeru seryjnego pojazdu w strukturę kodu. Jest to unikatowy ciąg znaków, którego nie znajdziemy w żadnym innym pojeździe.
Warto jednak wiedzieć, że w wielu przypadkach duża część producentów maszyn cechuje się tendencją do dowolnego układania swoich kodów VIN. Z tego względu często okazuje się, że pewna część sekwencji znaków może być dla nas zupełnie niezrozumiała. Dlatego również powstała taka strona, gdzie w bardzo intuicyjny sposób możemy pozyskać informacje o pojeździe właśnie przy pomocy kodu VIN – kliknij tutaj, aby sprawdzić. Wśród wspomnianych informacji znajdują się dane takie jak podstawowe informacje o pojeździe, wyniki przeprowadzonych kontroli technicznych oraz raporty dotyczące odniesionych szkód w przeszłości.
Taki zestaw informacji z pewnością okaże się przydatny osobom, które planują swój zakup pojazdu właśnie przez fora oraz portale internetowe. Jest to również o tyle wygodne rozwiązanie, że za pomocą jednej prostej czynności dowiadujemy się potencjalnie o wszystkim w interesującym nas pojeździe. Pozyskanie takiego kodu VIN również nie należy do trudnych, gdyż niemal każda oferta pojazdu na sprzedaż posiada w swoim opisie ten numer. Natomiast jeżeli brakuje takiego kodu w jakimkolwiek opisie maszyny, możemy zacząć mieć podejrzenia co do uczciwości sprzedawcy wobec nas.
Mimo że każdy pojazd posiada numer VIN w swojej dokumentacji, możemy jednak zechcieć sprawdzić oryginalność części pojazdu. W tym celu wszystkie pojazdy są wyposażone w przymocowane tabliczki znamionowe, na których zawarte są najważniejsze informacje o pojeździe – w tym także numer VIN. W zależności od pojazdu tabliczki takie mogą się znajdować w różnych miejscach, niemniej najczęściej możemy je znaleźć przy:
· Podłodze pod tylnymi siedzeniami;
· Podłodze przed fotelem pasażera lub obok fotela;
· Podłodze bagażnika;
· Prawym wzmocnieniu bocznym oraz umiejscowieniu amortyzatora;
· Prawym słupku środkowym;
· Obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie;
· Przegrodzie czołowej;
· Wzmocnieniu czołowym;
· Podłużnicy prawej ramy za przednim i tylnym kołem.