W dobie Internetu oraz ciągłego rozwoju telefonii komórkowej cały czas pojawiają się nowe rodzaje oszustw telekomunikacyjnych, których celem jest wyłudzenie naszych pieniędzy. Jedną z praktykowanych metod, w ostatnich dniach, stało się wysyłanie smsów podszywających się pod jedną z firm kurierskich czy informowanie o tym, że nasza przesyłka została przechwycona przez służbę celną.
W czasie pandemii coraz więcej spraw prywatnych czy urzędowych załatwiamy przez internet, coraz częściej siegamy również po telefon. Musimy pamiętać, że oszuści również wyczuli koniunkturę i powstaje coraz więcej rodzajów oszustw w cyberprzestrzeni oraz oszustw telekomunikacyjnych w celu przejęcia naszych oszczędności. Lista sposobów mających pozbawić nas pieniędzy wydłuża się w bardzo szybkim tempie. Niebezpieczną praktyką wyłudzeń stają się sposoby związane z wykorzystaniem naszych telefonów komórkowych. Poniżej kilka przykładów.
Wysyłanie smsów podszywając się pod firmę kurierską.
W ostatnim czasie jest to jedna z bardzo popularnych prób oszustwa. Oszuści informują potencjalnego klienta o tym, że wysyłana do niego przesyłka została zatrzymana przez służby celne i zachęcają do kliknięcia w link w celu uzyskania szczegółowych informacji np. sprawdzenie miejsca, w którym znajduje się paczka. Innym argumentem wysyłania linków jest instalacji aplikacji do odbioru paczki np. otrzymania kodu mającego umożliwić odbiór towaru. Tymczasem rzeczywistym celem kliknięcia w link czy pobrania aplikacji jest wyłudzenie danych do logowania do naszego banku ( strona przekierowuje potencjalną ofiarę na stronę łudząco podobną do strony banku), bądź zainstalowanie złośliwego oprogramowania i kradzież pieniędzy z konta bankowego.
Prowokowanie oddzwaniania na numer o wysokiej opłacie.
Użytkownik oddzwania na numer widniejący w telefonie jako „nieodebrane połączenie”. W rzeczywistości wykonanie połączenia generuje bardzo wysokie koszty, gdyż z reguły „oddzwaniamy” na numer zagraniczny – dodatkowo płatny.
Wyłudzanie kodów doładowujących poprzez SMS.
Tą metodą, oszuści podszywają się pod dostawcę usług komórkowych. Wysłana przez nich informacja o możliwych korzyściach ma zachęcić użytkownika do odesłania zwrotnego kodu z „doładowaniem” – zgodą na obciążenie konta abonenta. Kod ten zostaje następnie wykorzystany przez naciągaczy.
Podmiana numerów kont bankowych na fakturach.
Metoda ta polega na dokonaniu kradzieży emaila z jakimś rachunkiem ze skrzynki użytkownika (tam zostaje skasowany) i zmianie na tym rachunku numeru konta bankowego operatora na inny – należący do oszustów. Po czym poszkodowany dostaje email z podmienianym rachunkiem i nieświadomy wpłaca pieniądze na konto przestępców.
International Revenue Share Fraud.
To nadużycie polega na generowaniu sztucznego ruchu na zagraniczne numery należące do oszustów. Oszust przekonuje nas do wysłania SMS-ów lub wykonania rozmów telefonicznych. Przy pomocy sztuczek socjotechnicznych, z reguły w Internecie (bonusy do gier, filmy za darmo), przekonuje nas do takiej aktywności bezpośrednio, bądź do zainstalowania oprogramowania podszywającego się pod legalne, które następnie SMS-uje/dzwoni bez naszej wiedzy. Oszuści zarabiają na podziale zysków (revenue share) z operatorem, u którego terminują rozmowy/SMSy.
Wprowadzanie w błąd w celu akceptacji przez użytkownika subskrypcji.
Osoba chcąca skorzystać z różnych serwisów w Internecie, np. obejrzeć film, podaje swój numer telefonu w celu otrzymania kodu dla uruchomienia wybranej usługi. Po wysłaniu kodu, zamiast tego, użytkownik uruchomia możliwość otrzymywania SMS-ów wysokopłatnych przy odbiorze. Nieświadome uruchomienie tego typu smsów może spowodować także ściąganie aplikacji z nieznanego źródła.
Uważajmy, gdyż każdy z nas może paść ofiarą oszustów. Przykłady oszust telekomunikacyjnych mają różne formy oraz są ciągle modyfikowane. Jak się przed nimi bronić? Najlepiej rezygnować z usług co do których mamy podejrzenia, często zmieniać hasła ważnych witryn np. związanych z kontami bankowymi czy skrzynką mailową, nie instalować aplikacji pochodzących z niepewnego źródła. Sposobem obrony przed oszustami jest także regularne nabywanie informacji związanych z metodami ich działania.