Zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r. zawsze możesz odstąpić od umowy, którą zawarłeś na odległość, dokonując zakupu w sklepie online. Nie musisz przy tym podawać powodu swojej decyzji, na którą masz 14 dni od daty otrzymania zakupionego towaru. Aby odstąpić od umowy, musisz złożyć odpowiednie oświadczenie – jego wzór powinien być załącznikiem do regulaminu e-sklepu. Niektórzy sprzedający, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, dołączają gotowe do wypełnienia oświadczenie do paczki z zakupem lub przesyłają je elektronicznie razem z fakturą. Po złożeniu dokumentu masz kolejne dwa tygodnie na to, aby zwrócić niechciany towar sprzedawcy – koszty tej przesyłki musisz pokryć sam.
Po otrzymaniu Twojego oświadczenia o odstąpieniu od umowy e-przedsiębiorca ma 14 dni na to, by zwrócić koszt zakupu (łącznie z kosztami dostawy produktów do klienta). Jeśli jednak dokonywałeś płatności za pośrednictwem systemu, który obsługuje automatyczne zwroty, takiego jak Przelewy24, powinieneś otrzymać pieniądze znacznie szybciej.
Przy okazji zakupów internetowych mogą się też niestety zdarzyć różne nieprawidłowości, np. towar może do Ciebie w ogóle nie dotrzeć, Twoje konto może zostać obciążone niewłaściwą kwotą lub opłata zostać pobrana dwukrotnie. Jeśli płatności dokonałeś za pośrednictwem karty Visa lub MasterCard, możesz się ubiegać o anulowanie transakcji przez bank. Jest to tzw. chargeback, czyli obciążenie zwrotne, polegające na zwrocie niesłusznie pobranych środków. Na złożenie reklamacji masz zwykle nie więcej niż 120 dni, chyba że transakcja była zagraniczna – wtedy ten czas ulega wydłużeniu.
Więcej przydatnych informacji na temat płatności w e-commerce znajdziesz na stronie: https://www.przelewy24.pl/metody-platnosci/przelewy-i-przekazy-bankowe.