W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Makowie Podhalańskim od kwietnia 2019 realizowane są projekty celem których jest maksymalne usprawnianie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Wzrost umiejętności syntetycznego ujmowania zdobytych wiadomości, budowanie dojrzałości procesów emocjonalnych- jednym słowem pełne wykorzystanie potencjału każdego dziecka, w przyszłości samodzielnego dorosłego.
Staraniem dyrektora placówki G. Borzestowskiej nawiązano kontakt z Fundacją Rozwoju Sportu i Rehabilitacji w Białymstoku.
Fundacja jest organizacją, która od 2010 roku wspiera osoby wielorako niepełnosprawne organizując adekwatne wsparcie, rehabilitację. Jednym z kierunków takiego wsparcia i pomocy jest organizacja projektów m.in. „Jestem aktywny i kreatywny” oraz „Im wcześniej tym lepiej -wielospecjalistyczne wspomaganie szansą optymalnego rozwoju dziecka niepełnosprawnego”.
Projekty realizowane są w ośmiu województwach w kraju. Jednostką współfinansującą całe przedsięwzięcie jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
W ramach projektów w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Makowie Podhalańskim realizowane są zajęcia z zakresu Integracji Sensorycznej, zajęcia logopedyczne, zajęcia kształtujące kompetencje społeczne, eeg biofeedback, zajęcia z zakresu terapii taktylnej, zajęcia rozwijające ruchowo oraz trening w nawiązywaniu relacji społecznych w wykorzystaniem muzyki, zajęcia z zakresu komunikacji alternatywnej, terapii ręki, muzykoterapii, zajęcia teatralne , zajęcia kształtujące aktywność i kreatywność oraz trening nordic walking.
W ciągu 10 miesięcy uczniowie placówki będący beneficjentami projektów skorzystają z 3270 godzin zajęć terapeutycznych. Zajęcia ukierunkowane są na budowaniu ciekawości poznawczej i rozwijanie kreatywności, wzrost kompetencji społecznych orz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach codziennych, wdrażanie do konstruktywnego spędzania czasu wolnego. Zajęcia odbywają się w budynkach należących do Ośrodka wynajmowanych na czas zajęć przez Fundację Rozwoju Sportu i Rehabilitacji.
Na zakup pomocy niezbędnych przy realizacji zajęć uzyskano dodatkowe środki w wysokości 7850 zł. Pracujący w Projekcie terapeuci jako wkład własny włożyli 387 godzin zajęć odpracowanych w formie wolontariatu.
Realizacja Projektów możliwa jest dzięki zaangażowaniu i kreatywności pozyskanych do współpracy terapeutów posiadających właściwe kwalifikacje do prowadzenia danych zajęć, ich kreatywności. Dzięki dobrej współpracy z rodzicami uczniów oraz zmotywowanej postawie samych uczniów.
-Realizacja projektów powoli zmierza do końca. Współpraca z Fundacją Rozwoju Sportu i Rehabilitacji układa się wzorowo, co daje szanse na przystąpienie placówki do podobnych przedsięwzięć w przyszłości, w kierunku którym poczynione zostały już przygotowania - mówi dyrektora placówki Grażyna Borzestowska.