Wydział Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Suchej Beskidzkiej informuje, że 1 stycznia 2020 r. weszły w życie zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych ustaw wprowadzające kary dla właścicieli pojazdów w wysokości od 200 zł do 1000 zł.
Kary nakładane będą w przypadku:
Obowiązek zawiadomienia o nabyciu i zbyciu pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i obowiązek zarejestrowania pojazdu niebędącego pojazdem nowym sprowadzanego z krajów Unii Europejskiej dotyczy wszystkich właścicieli pojazdów tj. osób fizycznych, osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną, jednostek samorządu terytorialnego, spółek, podmiotów w likwidacji.
Kary pieniężne będzie nakładać starosta w drodze decyzji administracyjnej i będą stanowić dochód powiatu. Wnoszone będą na odrębny rachunek bankowy starostwa w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary pieniężnej stała się ostateczna.
W ustalaniu wysokości kary organ rejestrujący będzie badał:
- -zakres naruszenia - długotrwałość stanu polegającego na niewykonaniu obowiązku prawnego, pozostawania w stanie niezgodności z przepisami, czyli o ile przekroczony został termin 30 dni licząc od dnia 1 stycznia 2020 r.,
- -powtarzalność naruszenia – odniesienie się do przeszłego zachowania podmiotu podlegającego odpowiedzialności administracyjnej, czyli czy właściciel pojazdu w okresie do 5 lat wstecz dopełniał obowiązku zawiadomienia o nabyciu i zbyciu pojazdu w ustawowym terminie 30 dni,
- -korzyści finansowe uzyskane z tytułu naruszenia ustawy – aspekt ekonomicznych konsekwencji dla strony związanych z naruszeniem prawa, które stanowi podstawę nałożenia kary, organ będzie każdorazowo ustalał czy i w jakim stopniu sankcjonowane.
źródło: Starostwo Powiatowe w Suchej Beskidzkiej