Nawykom zakupowym Polaków w internecie postanowiła przyjrzeć się bliżej międzynarodowa firma badawczo-technologiczna Gemius. Na zlecenie e-Commerce Polska przygotowała ona raport „E-commerce w Polsce 2018”. Wynika z niego, że respondenci najbardziej cenią sobie dwie firmy zajmujące się między innymi przesyłkami zagranicznymi do Holandii – DPD i DHL. To właśnie one najczęściej dowoziły ankietowanym zamówione przez nich w Internecie produkty.
W zestawieniu z wnioskami płynącymi z raportu „E-commerce w Polsce 2017” różnica polega przede wszystkim na wzroście zainteresowania usługami kurierskimi świadczonymi przez DPD. Upływ roku nie zmienił zatem wyraźnego podziału – rynek usług kurierskich jest zajęty przez dwie firmy, czyli DHL i wspomnianą DPD.
Odnotować warto, że w zestawieniu z 2017 r. o 3 punkty procentowe wzrosło zainteresowanie ofertą InPost. Można to wiązać z dynamicznym rozwojem firmy, która z jednej strony zacieśnia współpracę ze sprzedawcami Allegro, a z drugiej inwestuje w kolejne Paczkomaty.
W Internecie bez kłopotu można znaleźć portale, których głównym celem jest gromadzenie opinii użytkowników o sklepach, usługodawcach i produktach. Do największych należą Opineo.pl i Ceneo.pl. Jakie oceny zgromadziły poszczególne firmy w tych serwisach? Czy wyniki pokrywają się z wnioskami płynącymi z badań przeprowadzonych przez firmy badawcze?
Ceneo.pl to serwis z branży e-commerce, który powstał na początku 2005 r. W tym serwisie bezkonkurencyjna okazała się firma kurierska DPD, na temat której użytkownicy zamieścili ponad 1,5 mln opinii (poleca ją 97 proc. użytkowników). Drugim najczęściej ocenianym kurierem jest InPost (zgromadził prawie 1 mln głosów), a na trzeciej pozycji plasuje się DHL (ponad 500 tys. opinii).
W serwisie Opineo.pl najwięcej opinii otrzymała firma DPD – ponad 200 tys., z czego 92 proc. to opinie pozytywne. O wiele mniej opinii użytkownicy wystawili firmie DHL – 127 tys. Trzecią najczęściej ocenianą firmą jest UPS z ponad 94 tys. ocen wystawionych przez użytkowników. Szczegółowe porównanie znajduje się na poniższym wykresie.
Z komentarzy zgromadzonych w serwisach Ceneo.pl i Opineo.pl wynika, że największą popularnością wśród internautów cieszą się dwie firmy DHL i DPD. Wyniki są zatem pokrewne z raportami przygotowanymi przez firmy badawcze.
Z raportu „Raport o stanie rynku pocztowego w 2018” stworzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wynika, że na koniec 2018 r. w Polsce było zarejestrowanych 291 operatorów pocztowych[1]. Usługi przewozowe świadczą różne podmioty, w tym:
- integratorzy KEP – to międzynarodowe firmy oferujące usługi kurierskie do Irlandii (np. DHL), które często inicjują zmiany w branży, ostatnio choćby inwestując w nową technologię i testując dostarczanie przesyłek przy użyciu dronów,
- lokalni operatorzy KEP – przykładem takiego operatora jest InPost, który w obecnych latach szczególnie intensywnie rozbudowuje usługę Paczkomatów (w 2017 r. w Polsce było 2750 takich urządzeń, natomiast w 2019 r. jest ich już 4800),
- operatorzy pocztowi – w Polsce jest to Poczta Polska, która realizuje przesyłki kurierskie w ramach usługi Pocztex, a jednocześnie rozwija współpracę z siecią sklepów Żabka i stacjami paliw Orlen, oferując w ten sposób dodatkowe punkty odbioru przesyłek,
- pośrednicy – przykładem może być europaczka.pl, która współpracuje w zakresie dostarczania przesyłek zagranicznych do Francji m.in. z DHL, UPS i FedEx.
Rozbudowana struktura polskiej branży KEP gwarantuje z jednej strony spory wybór nadawcom paczek, a z drugiej szybkie dostarczenie przesyłek adresatom. Jednocześnie na rynku zauważalny jest trend dywersyfikacji punktów dostaw. Wszystko po to, aby adresaci mogli odebrać paczkę w najwygodniejszy dla siebie sposób.
Polski rynek KEP ma 30 lat, ale dopiero w ostatnich latach dynamika jego rozwoju znacząco przyspieszyła. Głównym powodem jest coraz większa liczba transakcji przeprowadzanych w sklepach internetowych. To właśnie szybka ekspansja e-handlu ma największy udział w transformacji branży KEP. O tym, że firmy działające w branży KEP mają coraz więcej pracy, i ich zyski rosną, najlepiej świadczy rosnąca wartość tego rynku. W 2013 r. wartość rynku KEP wynosiła 3 748 mln zł, a w 2017 r. już 5 741 mln zł[2].
W 2015 r. globalny rynek KEP był wart ok. 253 mld USD, zaś europejski ok. 74 mld EUR. W efekcie polski rynek KEP stanowi 1,6 proc. rynku europejskiego. Chociaż wydaje się to niewiele, to w ostatnich latach branża dynamicznie się rozwija, a eksperci przewidują, że w najbliższej przyszłości tendencja ta się utrzyma[3].
Źródła:
[1] Uke.gov.pl, Raport o stanie rynku pocztowego w 2018 roku, https://uke.gov.pl/download/gfx/uke/pl/defaultaktualnosci/36/215/1/raport_o_stanie_rynku_pocztowego_w_2018_roku_www.pdf (dostęp 14.06.2019).
[2] Logistyka.net, Logistyka w Polsce. Raport 2017, https://www.logistyka.net.pl/raport-logistyka-w-polsce (dostęp 14.06.2019).
[3] Gs1pl.org, Analiza rynku KEP w Polsce, https://www.gs1pl.org/kontakt/publikacje-i-wytyczne/
Artykuł Partnera