W Suchej Beskidzkiej przewidziany jest postój, podczas którego fani czterech kółek będą mogli podziwiać klasykę motoryzacji. Wydarzenie organizowane przez Automobilklub Krakowski wpisane jest do kalendarza Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA.
Zawody odbywają się w terminie od 5 do 8 września 2019 r., a 8. edycja Rajdu Polski Historycznego jest połączona z 2. Rajdem Polski Nowych Energii. Jak co roku będzie można obejrzeć start honorowy z Rynku Głównego w Krakowie, gdzie w czwartek 5 września zaprezentują się w klasycznych samochodach rajdowych i w autach z napędem alternatywnym nie tylko najlepsze krajowe załogi, ale także czołowi zawodnicy z Austrii, Niemiec, Luksemburga, Litwy i Węgier. W sumie około czterdziestu załóg. W tym czasie na Rynku Głównym będą również wystawione wyjątkowe okazy samochodów zabytkowych.
Bazą zawodów jest Wieliczka. Na uczestników czeka blisko 900-kilometrowa trasa, prowadząca najtrudniejszymi odcinkami dróg na południu Małopolski. Niemal trzecia część całego dystansu to próby klasyfikacyjne w formie testów na regularność jazdy. Pierwszy dzień to zmagania na nocnych odcinkach po Jurze Krakowskiej, drugiego dnia trasy wiodą po Pogórzu Wielickim, Beskidzie Wyspowym i Niskim, zaś w trzecim dniu – po Beskidzie Makowskim. Meta rajdu – w Krakowie na Placu Wielkiej Armii Napoleona u stóp Wawelu (sobota 7 września, godz. 16.40) .
Zarówno 8. Rajd Polski Historyczny, jak i 2. Rajd Polski Nowych Energii są rozgrywane w formule testów regularności; w tej konkurencji liczy się perfekcyjna jazda z zadaną średnią prędkością na trudnych technicznie odcinkach specjalnych. Odchylenia od tej prędkości idealnej są mierzone w punktach kontrolnych z dokładnością do 0,1 sek. za pomocą systemu satelitarnego. Organizatorzy szczegółowo opisali istotę tej konkurencji na stronie internetowej zawodów w zakładce aktualności/poradnik dla początkujących.
Więcej informacji o tych imprezach Automobilklubu Krakowskiego – na stronach www.rajdpolskihistoryczy.pl i www.rajdpolskinowychenergii.pl.