„Kolej Beskidzka”, stowarzyszenie działające na rzecz rozwoju linii kolejowej z Żywca do Suchej Beskidzkiej, ogłasza konkurs pod nazwą „roz_poznajemy się – SKB” na projekt elementów identyfikacji wizualnej. W konkursie może wziąć udział każdy, kto chciałby przyczynić się do promowania misji „Kolei Beskidzkiej” i rozwoju transportu kolejowego.
„Kolej Beskidzka” postanowiła wykonać kolejny krok w kierunku promowania idei SKB oraz poszerzenia wiedzy na temat istoty kolei w obecnej rzeczywistości transportowej Polski, w której dominująca rola transportu drogowego prowadzi m.in. do narastających problemów z jakością powietrza, a jednocześnie tzw. „białe plamy” w transporcie publicznym (obszary bez dostępu do transportu publicznego) ograniczają mobilność Polaków. Stowarzyszenie ogłasza konkurs „roz_poznajemy się – SKB” na stworzenie elementów nowej identyfikacji wizualnej, dzięki któremu wiedza o istocie działalności „Kolei Beskidzkiej” ma dotrzeć do jeszcze szerszego grona mieszkańców regionu i kraju. SKB zachęca do nadsyłania prac konkursowych składających się z projektu następujących elementów: logo, typografia/kroje firmowe, hasło, ikony, kolorystyka.
Kim jesteśmy?
Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” od początku działalności jest ściśle związane z regionem Żywiecczyzny, pogranicza śląsko-małopolskiego i transportem kolejowym. Za cel aktywności SKB stawia wywarcie wpływu na przyszłość i funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego na Podbeskidziu poprzez dążenie do przeniesienia części transportu towarowego i osobowego z dróg na tory, rozbudowę infrastruktury kolejowej i integrację publicznego transportu pasażerskiego. Główną osią działalności SKB są starania w kierunku rewitalizacji linii kolejowej łączącej Żywiec z Suchą Beskidzką (rozwój infrastruktury kolejowej) – jedną z najbardziej malowniczych linii kolejowych w Polsce będących m.in. elementem najkrótszej trasy dla pociągów z Polski zachodniej (np. Katowic, Wrocławia, Poznania, Szczecina) do Zakopanego.
Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” wspiera ekologiczny transport kolejowy z poszanowaniem środowiska naturalnego, ściśle związany z potrzebami pasażerów chcących szybko i wygodnie dotrzeć do celu koleją. Do tej pory za sukces SKB należy uznać przede wszystkim przywrócenie regularnych połączeń kolejowych na omawianej linii kolejowej, poprawę jej parametrów technicznych, wzrost świadomości wśród decydentów i mieszkańców na temat znaczenia linii Żywiec – Sucha Beskidzka w systemie transportowym regionu i kraju oraz doprowadzenie do stworzenia studium wykonalności rewitalizacji linii (współfinansowanego m.in. przez samorządy lokalne i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.) będącego kluczowym dokumentem do uruchomienia procedury przetargowej na prace budowlane (SKB w roli koordynatora SW).
Prace w formie prezentacji multimedialnej można nadsyłać do 12.03.2019 na adres kolejbeskidzka@gmail.com z dopiskiem „KONKURS”. Autor zwycięskiej pracy konkursowej zostanie nagrodzony kwotą 500 zł, a autorzy prac lub elementów prac wyróżnionych otrzymają roczną REGIOkartę umożliwiającą zakup tańszych biletów POLREGIO. Szczegóły dotyczące parametrów pracy konkursowej oraz zasady uczestnictwa znajdują się w regulaminie konkursu na stronie www.kolejbeskidzka.pl.
Promowania idei ciąg dalszy
Przedstawiamy krótkie opisy poszczególnych obszarów, którymi powinni kierować się uczestnicy konkursu w przygotowaniu pracy konkursowej.
1. Logo
„Kolej Beskidzka” od początku działalności związana jest z transportem kolejowym i środowiskiem naturalnym. Cechą SKB jest skuteczność, profesjonalizm działalności, dialog, wiedza i przywiązanie do transportu kolejowego. Chcielibyśmy, aby nowe logo było związane z charakterem działalności SKB co do tematyki (kolej), cech (skuteczność, profesjonalizm, zielony transport, dynamika działalności, minimalizm) i miejsca (obszar Beskidów).
2. Typografia
A dokładniej czcionka. Nowa identyfikacja wizualna to również odpowiedni krój firmowy, dopasowany do natury działalności SKB – profesjonalizm, skuteczność działania, współpraca z instytucjami władzy samorządowej i państwowej oraz spółkami kolejowymi – samorządowymi i państwowymi.
3. Hasło
Chcielibyśmy, aby nowe hasło w jednym krótkim zdaniu zamykało esencje działalności SKB. Najważniejszym aspektem jest skuteczność „Kolei Beskidzkiej”, która opiera się na kilku filarach. Są to doświadczenie członków SKB, konkretny plan działania, wiedza na temat zagadnień prawnych, ustawowych i kolejowych, dialog z władzami samorządowymi (gminy, powiaty, województwa) i państwowymi (ministerstwa), oraz spółkami kolejowymi (przewoźnicy, zarządca infrastruktury). Za cel naszej aktywności stawiamy sobie wywarcie wpływu na przyszłość i funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego na Podbeskidziu poprzez dążenie do przeniesienia części transportu towarowego i osobowego z dróg na tory. Projekt ten powinien uczynić kolej w połączeniu z usługami przedsiębiorstw komunikacji samochodowej realną alternatywą dla wszystkich użytkowników samochodów osobowych. Jednak może to mieć miejsce jedynie wówczas, gdy sieć kolejowa utrzymana jest na odpowiednim poziomie, oferowany jest nowoczesny, wygodny i przyjazny dla środowiska transport publiczny oraz gdy rozkłady jazdy stworzone są dla pasażera i zintegrowane taryfowo jeden z drugim. Podstawą powinien być transport kolejowy, oczywiście tam gdzie jest to możliwe, transport ten powinien być UZUPEŁNIONY busami w tych obszarach, gdzie kolej nie dociera. To wszystko powinno tworzyć spójny system oparty nie na konkurencji tylko na współpracy, gdzie najważniejszy nie jest zysk pojedynczych przewoźników, a pasażer.
4. Ikony
Są to elementy „małej architektury” Internetu, bardzo potrzebne dla spójnej identyfikacji wizualnej na stronie internetowej SKB oraz w kanałach social media (Facebook, Twitter, etc.). Chcielibyśmy, aby ich projekt opierał się o jednoelementową linię lub cechę wspólną.
5. Kolorystyka
SKB jest ściśle związane z profesjonalizmem, koleją i środowiskiem naturalnym. Trzy podstawowe kolory, które mają być fundamentem identyfikacji wizualnej to niebieski (+ odcienie), zielony (+ odcienie) i szary (+ odcienie).