W praktyce każda firma powinna rozwijać się, ponieważ dzięki temu może wyprzedzić konkurencję, a przynajmniej nie dać się wyprzedzić. Stagnacja oznacza bardzo często zamkniecie firmy w bliskim horyzoncie czasowym. Nawet w lokalnym biznesie zbyt mała skala działania oznacza zbyt duże koszty jednostkowe, a tym samym niską konkurencyjność cenową. Rozwój firmy jest ścisłe powiązany z działaniami reklamowymi, a ujmując szerzej z działaniami marketingowymi.
Mała, lokalna firma, to raczej firma niewielka, o niewielkim budżecie reklamowym, zwłaszcza na początku swojej drogi. Ograniczenia budżetowe nie muszą być przeszkodą w prowadzeniu skutecznej reklamy. Trzeba tylko zdecydować się na formy reklamy najbardziej odpowiednie dla konkretnej firmy. Nie ma tu jednej recepty na udane kampanie reklamowe, każdy przypadek trzeba analizować osobno.
Jedną z pierwszych reklam, po które sięgają małe firmy są banery i inne kreacje wizualne. Baner wisi na ogrodzeniu lub na ścianie budynku, który jest siedzibą firmy, oklejone okno należy do firmy itd., a to oznacza, że koszt reklamy to zaprojektowanie, wykonanie i zamocowanie kreacji reklamowej. Jest to koszt jednorazowy i relatywnie niewielki. Czy taka reklama jest skuteczna? Wiele zależy od tego ile ludzi ją zobaczy, a w tym przypadku ważna jest lokalizacja. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że taka reklama oglądana jest z okien autobusu lub samochodu, a więc przez krótko. Przekaz reklamowy musi być klarowny i również krótki: nazwa firmy, asortyment, w dwóch trzech słowach i adres internetowy, o ile już jest, telefon, chociaż niekoniecznie. Asortyment to pewnego rodzaju „przełącznik” - jeśli nas zainteresuje, czytamy dalej. Jesli zapamiętamy nazwę firmy lub jej stronę www, to resztę znajdziemy w internecie. Teraz nawet szybciej niż kiedyś, bo zajrzymy do smartfona. I tu mamy prosty związek tradycyjnej reklamy z nowoczesną technologią internetową. Trzeba przyznać, że nazbyt wiele kreacji wizualnych jest przeładowanych treścią i natychmiastowe wyłowienie interesujących informacji jest trudne. Do tego typu reklamy należy oklejanie samochodów służbowych, które poruszają się przecież po obszarze działania firmy. Klarowna informacja na firmowym samochodzie to bardzo dobra forma reklamy. Także tutaj trzeba pamiętać o estetyce i minimum niezbędnych informacji.
Działania reklamowe w internecie, a szerzej marketing internetowy dla lokalnej firmy jest możliwy już przy bardzo niskich kosztach. Warto zacząć od wykonania najprostszej strony internetowej zawierającej wszystkie niezbędne informacje o firmie, o ofercie, dane adresowe i kontaktowe. Na początek to wystarczy, później stronę można rozbudowa c o sklep internetowy, dział poradnikowy itd. Nie zawsze strona internetowa jest potrzebna, ale można to zrobić po niskich , akceptowalnych kosztach. A zrobić warto, ponieważ jest to odbicie formy w świecie wirtualnym. Na firmowej stronie internetowej muszą znajdować się wszelkie aktualne informacje, do których możemy odnosić się w innych mediach internetowych, a także w reklamach internetowych. Kolejny etap to wykorzystanie darmowych możliwości, jakie oferują duże portale. Strona internetowa powinna być pozycjonowana w wyszukiwarce Google na określone słowa kluczowe związane z branżą. Jest to zadanie rozciągnięte w czasie i wymagające pewnych umiejętności, ale wcale nie takie trudne, chociaż obarczone sporym ryzykiem. Błędy w pozycjonowaniu prowadzą do znacznego odsunięcia w czasie widoczności w wynikach wyszukiwania w Google (więcej o pozycjonowaniu stron - https://www.nvvi.eu/pozycjonowanie-stron/).
Firma lokalna powinna założyć darmową wizytówkę w portalu Google dla Firm i zweryfikować ją (na przykład listownie). W wizytówce firmy są podane podstawowe informacje o firmie, można dodatkowo założyć również prostą stronę internetową. Co daje taka zweryfikowana wizytówka? Korzyści z wizytówki wynikają przede wszystkim z tego, że Google faktycznie promuje firmy lokalne poprzez geolokalizację wyników wyszukiwania na wiele zapytań. Algorytm rozpoznaje lokalizację komputera osoby wpisującej zapytanie i serwuje jej wyniki z danej miejscowości lub okolic. Na samej górze są płatne reklamy, ale zaraz pod nimi jest mapa Google z zaznaczonymi firmami lokalnymi oraz wizytówki lokalnych firm. Jesli odpowiedni zoptymalizujemy wizytówkę, to mamy widoczność w wyszukiwarce Google w praktyce za darmo. Druga darmowa opcja to założenie firmowego profilu w portalach social media, najczęściej jest Facebook oraz Instagram. Zła wiadomość jest taka, że z profilu nie będzie pożytku, jeśli go nie spopularyzujemy, a to wymaga czasu, wielu różnych działań i niestety pieniędzy. Niemniej warto założyć takie profile i przyjrzeć się jak prowadzą je inni. Facebook daje szersze możliwości, ale w pewnych branżach Instagram może być bezkonkurencyjny, na przykład turystyka, fit, moda, uroda i podobne, w których dobre zdjęcie to podstawa.
Zarówno Google, jak i Facebook oraz Instagram to doskonałe media do prowadzenia najróżniejszych płatnych działań reklamowych. Reklamy mogą być bardzo precyzyjnie skonfigurowane pod kątem odbiorcy, jego wykształcenia, płci, pracy, zainteresowań, sytuacji rodzinnej itd., a także obszaru działania firmy. To bardzo szeroki temat i nie sposób zmieścić go w krótkim artykule. Skuteczność tej reklamy może być wysoka, ale wymaga to wiedzy, dlatego takie reklamy lepiej zlecać zewnętrznym podmiotom. Firmy lokalne nie mają zazwyczaj takich zasobów aby prowadzić je samodzielnie. Tym bardziej powinny wykorzystywać dostępne darmowe formy, o których wspomniano w artykule. Więcej na stronie - www.nvvi.eu.
Artykuł Partnera