Opublikowane na Powiat Suski Wiadomości: Sucha Beskidzka 24, Zawoja, Maków Podhalański, Jordanów, Stryszawa (https://www.powiatsuski24.pl/)

Szybsze i wygodniejsze połączenia do Krakowa Głównego

Od 10 grudnia nowymi torami nad Krakowem pojadą pociągi. Budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze na finiszu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą budowę krakowskiej łącznicy. To największy taki obiekt w Polsce. Jego  długość to ponad 1100 m. Składa się z trzech estakad i dwóch wiaduktów, podtrzymywanych przez 30 filarów o wysokości do 15 metrów.


- Obecnie w Krakowie realizowane są najpoważniejsze przedsięwzięcia kolejowe od kilkudziesięciu lat. Już wkrótce podróżni będą mogli skorzystać z wybudowanej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze, która umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego z Krakowa do Zakopanego, a także zintegruje kolej z komunikacją miejską – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Dzięki łącznicy podróżni zyskają szybsze, wygodniejsze, bezpośrednie połączenia aglomeracyjne i regionalne. Skróci się czas podróży do Zakopanego i Skawiny. Podróżni pociągów dalekobieżnych nie będą czekali na zmianę lokomotywy na stacji Kraków Płaszów – bezpośrednio z Krakowa Głównego pojadą w stronę Tatr.


-
Krakowska łącznica to obecnie największy i najwyższy obiekt na sieci kolejowej, który ma istotne znaczenie dla ruchu aglomeracyjnego, regionalnego i międzyregionalnego. Pokazuje, że kolej dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego odzyskuje swoje znaczenie nie tylko w miastach i aglomeracjach, ale także coraz lepiej łączy Polskę
mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze -  nowe krakowskie przystanki

W grudniu podróżni skorzystają z nowoczesnych przystanków Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze (dawniej: Kraków Krzemionki). Będą one równocześnie pełnić rolę centrów przesiadkowych. Dobrze oznakowane, zadaszone perony z wiatami i ławkami oraz system informacji pasażerskiej, znacznie poprawią komfort obsługi podróżnych. Na przystankach znajdują się windy oraz schody ruchome, które ułatwią dostęp osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Zmieniło się także otoczenie. W pobliżu przystanku Kraków Zabłocie wybudowano parking oraz drogę dojazdową, która łączy ulicę Lipową z ulicą Zabłocie. Na końcu ulicy Lipowej powstało rondo. Odnowione zostało przejście podziemne pomiędzy ulicami Kącik i Lipową. W pobliżu przystanku Kraków Podgórze wyremontowano ulice.

 

Łącznica w liczbach

Krakowska łącznica kolejowa to trzy estakady o łącznej długości ponad kilometra i dwa wiadukty o długości 155 metrów. Obiekt wspiera 30 filarów o wysokości do 15 m. Jest 28 stalowych przęseł o maksymalnej rozpiętości 81 m. W ramach inwestycji przebudowano również prawie 9 km torów oraz 6 rozjazdów kolejowych. Każde z 600-tonowych przęseł estakady to 200 ton stali i 400 ton betonu. Do budowy łącznicy wykorzystano prawie 7 tys. ton stali konstrukcyjnej i ponad 3 tys. ton stali zbrojeniowej oraz 25,5 tys. ton betonu.

 

16 września 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki z konsorcjum firm Budimex SA (lider) i Ferrovial Agroman SA (partner) i ruszyły prace. Wykonawca robót zakończył już najbardziej newralgiczne prace związane z budową łącznicy. Trwają ostatnie testy. Odbiór inwestycji zaplanowany jest do końca 2017 r. Całkowita wartość projektu: 348 mln zł; dofinansowanie z UE: 187 mln zł. Wartość robót budowalnych to 210 mln zł (netto).

Adres źródła: https://www.powiatsuski24.pl/wydarzenia/powiat/szybsze-i-wygodniejsze-polaczenia-do-krakowa-glownego/3i8