W suskim Starostwie Powiatowym odbyło się spotkanie przedstawicieli gmin, przez które przebiega linia kolejowa 97 z pracownikami firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. i dotyczyło rewitalizacji linii kolejowej nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec.
Firma IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, która na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. wykonuje dokumentację przedprojektową modernizacji linii. W spotkaniu uczestniczyli również przedstawiciele samorządów, przez które przebiega linia oraz reprezentanci spółki PKP PLK.
Pracownicy firmy IDOM przedstawili podstawowe informacje o projekcie w tym jego założenia, zakres, aspekty techniczne oraz planowany harmonogram. W planowaniu prac i samej modernizacji ważne jest zmniejszenie czasu przejazdu na trasie Sucha Beskidzka - Żywiec z obecnych 1,5 godziny do ok. 50 minut. By to osiągnąć rozwiązania wymaga w szczególności problem zbyt dużej ilości przejazdów kolejowych. Rozważne jest zmniejszenie ich liczby od kilku do kilkunastu w zależności od przyjętego wariantu po uprzednich konsultacjach z gminami.
- Przez ostatnich kilka lat ciągle tylko mówiliśmy o rewitalizacji linii kolejowej Sucha - Żywiec praktycznie bez żadnych efektów. Od roku 2016 rozpoczęły się na szczęście działania, które przybliżają nas do rozpoczęcia prac. Założenia do studium wykonalności są niezwykle obiecujące, skrócenie czasu przejazdu pociągu z Żywca do Suchej o 1/3 z pewnością wpłynie na podniesienie atrakcyjności tego połączenia. Trzymamy kciuki za powodzenie całego przedsięwzięcia i jako samorząd deklarujemy pełną współpracę z PKP i firmą wykonującą studium wykonalności – powiedział nam po skończonym spotkaniu wójt Gminy Stryszawa Rafał Lasek.
Wykonanie dokumentacji do studium uwarunkowań jest kosztownym przedsięwzięciem, dlatego każda z Gmin, przez której terytorium przebiega linia kolejowa Sucha Beskidzka – Żywiec przeznacza ze swoich środków po 30 tys. zł.