Choć rzadko mówi się o tych elementach – trzeba uświadomić sobie, że pokonywanie bez nich zakrętów byłoby niezwykle trudne, o ile w ogóle możliwe.
Stabilizator mechaniczny pozwala na zmniejszenie przechyłów nadwozia w czasie skręcenia.
Ponadto jest drążkiem:
Sam łącznik stabilizatora składa się z gumowych części i metalowych przegubów kulkowych. To dzięki niemu amortyzacja w samochodzie jest na jeszcze większym poziomie.
Element ten wykonuje skręt proporcjonalny do różnicy ugięć prawego i lewego koła. Powstaje wtedy chwilowy wzrost sztywności po zewnętrznej stronie pojazdu w momencie gdy drążek stawia opór uginającej się sprężynie – natomiast równocześnie pojawia się spadek sztywności układu koła wewnętrznego względem zakrętu. To powoduje, że działania siły odśrodkowej zostają rozłożone równomiernie na całą oś, kiedy w tym samym czasie każde z kół skręcających zyskuje właściwą przyczepność do nawierzchni.
Co się dzieje, gdy samochód nie posiada stabilizatora bądź gdy ten nie zachowuje się poprawnie?
Dochodzi do nadmiernego przechyłu nadwozia w kierunku przedniego zewnętrznego koła, co wiąże się z nieuchronną utratą przyczepności i stabilności na zakrętach, co jak wiadomo stwarza niebezpieczeństwo i może prowadzić do poważnych wypadków drogowych.
Dlaczego warto zwrócić uwagę na łączniki stabilizatora?
- zwiększysz bezpieczeństwo jazdy
- uzyskasz wyższy poziom komfortu podczas kierowania pojazdem
- zapewnisz sobie dodatkową amortyzację na nierównościach terenu.
Sam stabilizator to nie wszystko – warto postarać się o zwiększenie jego sztywności przez łączniki stabilizatora, aby jazda samochodem była wygodniejsza, a przede wszystkim – bardziej bezpieczna.
Artykuł powstał we współpracy z: http://www.lacznikistabilizatora.pl/