Opublikowane na Powiat Suski Wiadomości: Sucha Beskidzka 24, Zawoja, Maków Podhalański, Jordanów, Stryszawa (https://www.powiatsuski24.pl/)

Jak wypełnić korektę podatku od nieruchomości?

Korekta podatku od nieruchomości powinna być zgłoszona do urzędu gminy na tym samym formularzu, co zgłoszenie obiektu budowlanego lub gruntu do opodatkowania. Sprawdź, jak w praktyce wypełnić druk, w jakich okolicznościach i w jakim terminie go złożyć!

Korekta podatku od nieruchomości - jaki formularz wybrać?

W sytuacji, w której właściciel, użytkownik wieczysty lub posiadacz nieruchomości musi skorygować podatek, wybór odpowiedniego formularza ma kluczowe znaczenie. Tak naprawdę jednak dokumenty te nie będą dla podatnika niczym nowym - są to bowiem te same druki, które składał przy zgłaszaniu nieruchomości do opodatkowania.

Osoby fizyczne wypełniają i składają w tym celu druk IN-1: Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Z kolei dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej, odpowiednim dokumentem będzie deklaracja na podatek od nieruchomości DN-1.

Jak uzupełnić formularz korekty?

W drukach IN-1 lub DN-1 należy podać te same dane identyfikacyjne, co przy zgłaszaniu nieruchomości do opodatkowania. Ważne, by w polu nr 5 “Cel złożenia formularza” zaznaczyć drugi kwadrat “Korekta deklaracji”.

W części D formularzy należy wskazać poprawne dane opodatkowanej nieruchomości. W przypadku deklaracji DN-1 zwróć szczególną uwagę na aktualne stawki podatku. Częstym błędem właścicieli nieruchomości jest powielanie danych z deklaracji składanej w poprzednim roku. Zapominają oni, że stawki podatku mogą zmieniać się każdego roku. Ostateczną decyzję gminy podejmują indywidualnie. 

Przyczyną błędnego zastosowania stawek podatkowych jest też sprawdzenie danych z innej gminy lub użycie stawek maksymalnych. Prawidłowe dane o aktualnych stawkach podatku od nieruchomości najczęściej zamieszczane są na stronach internetowych organów podatkowych.

W jakich okolicznościach należy skorygować podatek od nieruchomości?

Prawidłowo wypełniona korekta podatku od nieruchomości powinna zostać złożona w następujących sytuacjach:





Jeśli w wyniku powyższych czynników nastąpiła rozbieżność pomiędzy podatkiem należnym a zapłaconym, należy tę kwestię ustalić i wyrównać. Zaległość trzeba niezwłocznie uregulować. Nadpłatę natomiast można zaliczyć na poczet przyszłych opłat w tej samej gminie lub złożyć wniosek o zwrot podatku.

W jakim terminie złożyć korektę?

Korektę podatku od nieruchomości należy złożyć w ciągu 14 dni, licząc od dnia zaistnienia okoliczności powodujących zmianę wysokości zobowiązania podatkowego. Jeśli jej przyczyną jest błąd w wyliczeniach, odpowiednie dokumenty należy złożyć niezwłocznie po wykryciu pomyłki. 

Informację IN-1 lub deklarację DN-1 jako korektę możesz uzupełnić ręcznie, pamiętając o wyborze prawidłowego formularza. Możesz też wybrać wersję online - kreator deklaracji podatkowych lub formularz interaktywny. Dokumenty możesz dostarczyć do urzędu w formie papierowej lub elektronicznie przez ePUAP.


Artykuł Partnera

Adres źródła: https://www.powiatsuski24.pl/polecamy/jak-wypelnic-korekte-podatku-od-nieruchomosci/4oe