Nowe mieszkanie często wydaje się kupującym tym „wymarzonym”. Nabywcy poświęcają wiele czasu na jego wybór, dlatego też oczekują, że będzie ono perfekcyjne. Niestety życie, a raczej deweloperzy, często piszą nam inne scenariusze.
Usterki w budynkach, które zostały już oddane do użytku i odebrane przez nabywcę, wcale nie zdarzają się tak rzadko. Najczęściej ujawniają się one po dłuższym czasie, na przykład po 2-3 latach od zawarcia transakcji. Wśród tych najczęstszych, a jednocześnie trudnych w naprawie, znajdują się wady dotyczące izolacji pionowej i poziomej przeciwwilgociowej w budynkach, co skutkuje w zawilgoceniu pomieszczeń, a nawet w ich zalaniu, przykładowo w podziemnych garażach, także wady wykonania dachów i elewacji, które prowadzą do obniżenia izolacyjności budynku, wady wykonawcze balkonów i tarasów, wentylacji, również części wspólnych. W takich właśnie sytuacjach właściciel nieruchomości ma możliwość skorzystania z przysługującego mu prawa do rękojmi.
Jak zareklamować awarię w mieszkaniu?
Skorzystanie z rękojmi dla nieruchomości umożliwia dział drugi Kodeksu Cywilnego, który poświęcony jest tematyce rękojmi za wady. Aktualnie rękojmia ta wynosi 5 lat dla tych nieruchomości, które zostały zakupione po 25 grudnia 2014 roku, natomiast 3 lata dla tych, które zostały zakupione przed tym terminem. Żeby skorzystać z tego prawa, należy skontaktować się z deweloperem i pamiętać o tym, aby wszelkie ustalenia posiadać na piśmie. W przypadku, gdy deweloper nie będzie skory do napraw, pozostaje wejście na drogę sądową.
Zatem jeżeli wybierasz rynek pierwotny w Lublinie lub w innym mieście, masz ten atut, że możesz skorzystać z rękojmi w przypadku wystąpienia wad, zarówno pomniejszych awarii, na przykład bezpieczników, jak i poważniejszych wad konstrukcyjnych budynków.
Artykuł Partnera