Uwaga na nieuczciwych akwizytorów podszywających się pod pracowników Taurona. W ubiegłym tygodniu takie osoby pojawiły się w Suchej Beskidzkiej.
Tauron otrzymuje codziennie po kilka, kilkadziesiąt zgłoszeń od klientów z różnych miast i miejscowości, którzy informują nas, że osoby podające się za pracowników Taurona odwiedzają ich w domach i nakłaniają do podpisania nowych umów na prąd. Takie zgłoszenia otrzymaliśmy również w ubiegłym tygodniu od mieszkańców Suchej Beskidzkiej- informuje Elżbieta Bukowiec rzecznik prasowy TAURON Sprzedaż sp. z o.o.
Aby ostrzec mieszkańców Suchej Beskidzkiej przed działaniem nieuczciwych akwizytorów, którzy podszywają się pod pracowników Taurona, dzwoniliśmy do naszych klientów i przekazywaliśmy informacje, że przedstawiciele Taurona nie chodzą po domach klientów i nie zawierają umów w mieszkaniach klientów. Przestrzegaliśmy również, aby klienci nie przekazywali swoich danych osobowych obcym oraz nie podpisywali umów i innych dokumentów bez dokładnego zapoznania się z ich treścią - dodaje rzecznik Taurona.
Niestety, okazuje się, że niektórzy klienci podpisali nowe umowy i - nie zdając sobie z tego sprawy - zmienili sprzedawcę energii elektrycznej. Zaniepokojeni klienci dopytują, co mogą zrobić, by wycofać się z niechcianej umowy, którą podpisali, ponieważ nieuczciwy akwizytor podał im nieprawdziwe informacje, np. że „trzeba podpisać nową umowę, bo zmienia się system rozliczeń” lub „trzeba podpisać nową umowę, bo wynika to z przepisów unijnych”.
Z informacji przekazywanych przez klientów wiemy, że nieuczciwi akwizytorzy uzyskują podpis nieświadomych klientów na nowych umowach na zakup energii elektrycznej, wykorzystując różne podstępne sposoby. Niektóre metody oszustów opisuje tabela.
Zachowaj czujność, zgłoś oszustwo
Trudno określić, ile osób zostało oszukanych przez nieuczciwych akwizytorów. Nie wszystkie osoby zgłaszają oszustwo do Taurona. Część klientów kontaktuje się bezpośrednio z firmą, której nieuczciwy przedstawiciel podsunął nową umowę na sprzedaż energii, inni klienci zgłaszają się po pomoc bezpośrednio do rzeczników konsumenta. Jeszcze inni klienci czują się zawstydzeni faktem, że dali się oszukać, a więc nie informują nikogo o nieuczciwych działaniach akwizytorów.
Tauron ma świadomość występowania nieuczciwych praktyk, dlatego od wielu lat prowadzi różne działania, które mają na celu chronić klientów oraz zwiększać ich wiedzę.
Po pierwsze, nie podpisujemy umów z klientami indywidualnymi w ich domach i informujemy o tym naszych klientów.
Po drugie, prowadzimy kampanię informacyjną „Nie znasz, nie otwieraj” skierowaną głównie do osób starszych, które przede wszystkim padają ofiarami oszustów.
Informator bezpiecznego seniora oraz szczegółowy opis akcji znajduje się na stronie http://bezpieczniki.tauron.pl/spotkania/Strony/spotkania.aspx
Po trzecie, udzielamy klientom szczegółowych informacji, jakie kroki należy podjąć, gdy padło się ofiarą oszustwa. Służą temu informatory dostępne w biurach obsługi, na stronie Taurona oraz infolinia 555 444 555.
Po czwarte, gdy docierają do nas informacje o oszustach, przeprowadzamy w rejonie konkretnej ulicy, osiedla lub okolicy akcje informacyjne (dzwonimy do klientów, rozwieszamy plakaty, prowadzimy kampanię billbordową).
Po piąte, gdy do Taurona wpłynie informacja o wypowiedzeniu umowy na podstawie pełnomocnictwa podpisanego przez klienta, wysyłamy do klienta pismo wraz z kopią tego pełnomocnictwa - w wielu przypadkach podpis okazuje się, że jest sfałszowany lub podstępnie wyłudzony.
Po szóste, staramy się porozumieć z firmami, których przedstawiciele działali w nieuczciwy sposób i uzyskać dla naszych klientów odstąpienie od skutków zawartej umowy.
W porozumieniu z innymi firmami działającymi na rynku oraz np. z Towarzystwem Obrotu Energia i Urzędem Regulacji Energetyki prowadzimy również wspólne akcje informacyjne - mówi Elżbieta Bukowiec rzecznik prasowy TAURON Sprzedaż sp. z o.o.
Tauron nie zawiera umów w domach klientów.
Tauron ostrzega wszystkich klientów przed nieuczciwymi akwizytorami. Informuje, że przedstawiciele Taurona nie prowadzą akcji sprzedażowych i nie składają ofert handlowych w domach klientów. Zaznaczamy, że do domów klientów przychodzą tylko pracownicy techniczni Taurona (m.in. odczytać wskazania licznika energii). Każdy z nich posiada imienny identyfikator ze zdjęciem.
Jak wycofać się z umowy
Z każdej umowy podpisanej poza lokalem przedsiębiorstwa można odstąpić w terminie do 14 dni od jej zawarcia. W takim przypadku klient nie jest zobowiązany do zapłaty żadnej kary umownej, nawet wtedy, gdy przewidywała to umowa. Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy powinien być w komplecie podpisanych dokumentów. Jeśli go nie ma, zapraszamy do kontaktu z Tauronem, tel. 555 444 555.
Jeśli 14 dni minęło, ale przy podpisywaniu umowy klient został oszukany (lub nie miał pełnej informacji dotyczącej tego, co podpisuje), klient ma prawo złożyć oświadczenie i uchylić się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu. Takie oświadczenie trzeba złożyć do firmy, z którą została zawarta umowa. W takiej sytuacji warto również powiadomić Tauron.
Dokładne informacje dotyczące takiej procedury znajdują się w „Poradniku konsumenta” opracowanym przez Tauron. „Poradnik” dostępny jest w punktach obsługi Tauron oraz na stronie http://bezpieczniki.tauron.pl/spotkania/Strony/spotkania.aspx
Jeżeli umowa została zawarta w sposób rzetelny, to jedynym sposobem na jej rozwiązanie jest złożenie wypowiedzenia. Najczęściej wiąże się to z naliczeniem kary umownej za przedterminowe wypowiedzenie umowy.
Można wygrać z oszustami.
Jedna z oszukanych klientek, pani Anna z Chorzowa, zdecydowała się dochodzić swoich praw w sądzie, gdy firma, która wysłała nieuczciwego akwizytora, nie uznała jej prawa do zrezygnowania z umowy i naliczyła kary. Sąd jednoznacznie opowiedział się po stronie klientki - pani Anna została wprowadzona w błąd przez akwizytora, który użył podstępu, żeby nakłonić ją do zawarcia nowej umowy. Akwizytor sugerował klientce, że podpisanie umowy jest konieczne, a on sam został do niej wysłany przez firmę, która jest następcą prawnym Taurona. Takie praktyki są karygodne, co potwierdził wyrok sądu. Między innymi dzięki tej decyzji sądu inni klienci mogą czuć się bezpieczniej, bo wiedzą, że nie muszą być bezbronni w starciu z nieuczciwymi akwizytorami.
Sprawdź dokładnie, na co się decydujesz.
Każdy klient może wybrać firmę, która będzie mu świadczyła usługę sprzedaży energii elektrycznej. Zanim jednak podpiszemy umowę z nowym sprzedawcą, trzeba koniecznie sprawdzić, jaka to firma i jak można się z nią kontaktować.
Trzeba też pytać o wszystkie składniki opłat, a nie tylko o cenę energii. Niektóre firmy naliczają np. opłaty za wysłanie przypomnienia o niezapłaconym rachunku. Trzeba też sprawdzić, czy przedstawiona przez nowego sprzedawcę oferta odpowiada indywidualnym potrzebom.
Korzyści i zagrożenia wolnego rynku.
Wolny rynek sprzedaży energii elektrycznej przyniósł klientom korzyści, ale też niesie ze sobą pewne zagrożenia. Z tego powodu warto znać swoje prawa na rynku energii. Wiele informacje na temat praw klienta na rynku energii można znaleźć również na stronach:
- Urzędu Regulacji Energetyki: „Praktyki akwizytorów - poznaj swoje prawa” http://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/aktualnosci/5757,Praktyki-akwizytorow-poznaj-swoje-prawa.html
- Towarzystwa Obrotu Energią: „Kampania edukacyjno-informacyjna ostrzegająca przed nieuczciwymi sprzedawcami energii” http://www.toe.pl/pl/kampania-edukacyjna
Trzy zasady bezpieczeństwa.
Przypominamy trzy najważniejsze zasady dotyczące podpisywania umów. Ich przestrzeganie pomoże uniknąć problematycznych sytuacji.
MÓJ DOM MOJĄ TWIERDZĄ. Nie wpuszczaj do domu osób, których nie znasz. Jeśli zamierzasz kogoś wpuścić - sprawdź, czy jest tym, za kogo się podaje.
WYBIERZ MĄDRZE. Zanim podpiszesz umowę, dokładnie ją przeczytaj.
POŚPIECH ZŁYM DORADCĄ. Pamiętaj, że masz prawo odstąpić od umowy podpisanej w domu do 14 dni od jej zawarcia.