Płatnik, który rozliczał i wpłacał składki w roku 2023 otrzyma informację, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata, czy też saldo zerowe. ZUS poda również, w jakiej wysokości płatnik przekazał wpłaty w roku 2023 i jakie należności zostały rozliczone tymi wpłatami. Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w ratach, otrzymają informację o kwocie, która pozostała jeszcze do spłaty.
Niedopłata
Niedopłata na koncie płatnika składek może być spłacana w ratach. Jeżeli płatnik nie jest w stanie jednorazowo spłacić zadłużenia, powinien złożyć wniosek o rozłożenie jego spłaty na raty.
Więcej informacji na ten temat udzieli doradca ds. ulg i umorzeń. Doradca przedstawi najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia, pomoże wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty. Z doradcą można skontaktować się telefonicznie link lub umówić na e-wizytę.
Niewielkie zaległości należy spłacić poprzez zwiększenie bieżącej wpłaty wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę. Odsetki można obliczyć w kalkulatorze odsetkowym dostępnym dla płatników składek.
Nadpłata
O nadpłatę płatnik może pomniejszyć kwotę bieżącej wpłaty w najbliższym terminie płatności składek. Może też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot (wniosek RZS-P). ZUS zwróci nadpłatę na rachunek bankowy, który jest zapisany na koncie płatnika.
Ważne!
W informacji są uwzględnione wyłącznie deklaracje rozliczeniowe albo opłacone składki, które zostały zapisane na koncie płatnika do 31 grudnia 2023 r. Jeżeli płatnik korygował dokumenty rozliczeniowe albo wpłacał składki po tej dacie, to aktualne saldo konta może sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS.