21 października 2022 r. w Domu Kultury w Makowie Podhalańskim odbył się gminny etap Małopolskiego Konkursu Recytatorskiego dla uczniów klas VI - VIII.
Prezentacje uczestników oceniła Gminna Komisja Konkursowa w składzie Przewodniczący - Ilona Krawczyk - nauczycielka języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym nr I w Jordanowie, Wiceprzewodnicząca - Małgorzata Kłapyta polonistka z Zespołu Szkół im. Walerego Goetla oraz Krystyna Stanaszek, wykładająca język polski w Liceum Ogólnokształcącym nr I. im. Marii Skłodowskiej-Curie w Suchej Beskidzkiej.
Na podstawie kryteriów ustalonych i dostarczonych przez Organizatora w eliminacjach gminnych Komisja Konkursowa wybrała trzech finalistów, którzy 10 listopada wezmą udział w etapie powiatowym. Są to: Lena Ptaś z Zespołu Szkół nr 1 im. H. Sienkiewicza w Makowie Podhalańskim, Natalia Radwan ze Szkoły Podstawowej im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w Juszczynie oraz Filip Jurkiewicz z Zespołu Szkół nr 1 im. H. Sienkiewicza w Makowie Podhalańskim.
Wszystkim uczestnikom gratulujemy! 200 lat temu, w 1822 r. w Wilnie ukazały się „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza – dzieło, które wyznaczyło początek epoki romantyzmu w Polsce. W związku z tym Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ogłosił rok 2022 Rokiem Romantyzmu Polskiego. Samorząd Województwa Małopolskiego, chcąc wpisać się w jego obchody organizuje konkurs dla uczniów, którego celem jest popularyzacja kultury obcowania z tekstem literackim wśród dzieci i młodzieży.
Organizator: Województwo Małopolskie - Departament Edukacji Koordynator: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie Patronat Honorowy nad konkursem objęła Pani Barbara Nowak - Małopolski Kurator Oświaty. Adresaci: Konkurs adresowany jest do uczniów klas VI-VIII szkół podstawowych z województwa małopolskiego. Cele: odkrywanie i rozwijanie uzdolnień artystycznych młodzieży; doskonalenie umiejętności recytacji wybranych tekstów; kształtowanie wrażliwości estetycznej; oswajanie młodzieży ze sztuką autoprezentacji i wystąpień publicznych; popularyzacja kultury języka oraz czystej i poprawnej mowy polskiej; zwiększanie zainteresowania młodzieży sztuką recytacji i kultury słowa; rozwijanie umiejętności różnicowania interpretacji tekstów poetyckich i prozatorskich.