Opłata paliwowa, jak wiele podatków, budzi kontrowersje. W założeniu przychody z niej osiągnięte miały wspierać infrastrukturę, by ułatwić walkę ze smogiem i wprowadzenie ekologicznych rozwiązań. Na przestrzeni lat zmienia się jej wysokość. Jednocześnie dotyczy ona dość szerokiej kategorii podmiotów. Jej podstawowa forma obejmuje firmy zajmujące się rozprowadzaniem na terenie kraju paliw silnikowych lub gazu, używanych do napędu silników spalinowych. Stawka opłaty paliwowej jest zmienna, a jej wysokość odpowiada m.in. wskaźnikowi wzrostu cen towarów. Jest ona ogłaszana dla konkretnego roku i różni się w zależności od rodzaju paliw silnikowych lub gazu, a także biokomponentów stanowiących samoistne paliwa. Jest ona też nierozerwalnie związana z wysokością podatku akcyzowego od paliw silnikowych.
To, jakich podmiotów dotyczy obowiązkowi podatkowemu w zakresie opłaty paliwowej, jest jasno określone przez prawo. Uiścić ją muszą:
Co przepisy mają na myśli, mówiąc o importerze paliw silnikowych czy producencie paliw silnikowych? Opłatę paliwową muszą uiścić firmy, które na teren naszego kraju sprowadzają i handlują paliwami, a także produktami takimi jak wyroby powstałe ze zmieszania odpowiednich składników. Jednak można spotkać się także z innym zastosowaniem tej nazwy. O opłacie paliwowej mówimy także w sytuacji, gdy korzystamy z usług kurierskich. Jest ona doliczana do kosztu usług w transporcie międzynarodowym i krajowym. Stawki opłaty paliwowej są naliczane miesięcznie ze względu na wahające się ceny, jakim podlegają paliwa silnikowe. Najczęściej jednak można się spotkać z tym określeniem, gdy mówimy o podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych lub gazu.
W sprawie opłaty paliwowej nie można zapomnieć o tym, jak wpływa na nią podatek akcyzowy. Należności te są ściśle ze sobą związane. Po pierwsze, obo wiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w kontekście akcyzy od paliw silnikowych lub gazu. Po drugie, stawki ulegają zmianie tak, by te zobowiązania nawzajem się uzupełniały, a tym samym – obciążenie nie wpływało zbyt mocno na ceny paliw. Po trzecie, tak jak wcześniej zostało wspomniane, wpłacać opłatę paliwową mają obowiązek m.in. podmioty, które dokonują nabycia wewnątrzwspólnotowego, w rozumieniu przepisów, których dotyczy podatek akcyzowy oraz inne podlegające prawom w tej materii. Opłata paliwowa podlega zabezpieczeniu akcyzowemu: ma ono zagwarantować, że zostanie ona zapłacona, a tym samym – pieniądze trafią do budżetu przeznaczonego na transport i znajdą się w krajowym funduszu drogowym.
O sprawach opłaty paliwowej najczęściej rozmawia w kontekście podatków oraz należności celnych. Jednak nie jest to jedyne znaczenie tego terminu. Często można też się z nim spotkać w kontekście transportu międzynarodowego i krajowego, a konkretnie – przy regularnym wysyłaniu paczek przy współpracy biznesowej. W takiej sytuacji najczęściej stawka opłaty paliwowej wynosi tyle, ile zostanie obliczone w oparciu o hurtowe ceny konkretnego producenta. Warto także zapoznać się z tym, jakich sytuacji ona dotyczy. Jest ona indeksowana za konkretny okres, dzięki czemu łatwiej jest upewnić się, że zapłacono opłatę paliwową o odpowiedniej wysokości. Jednak najczęściej o opłacie paliwowej mówi się w kontekście określonym w dzienniku urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.
Artykuł Partnera