Różne możliwości pozycjonowania www
Znane powiedzenie mówi, że jeśli nie ma cię w sieci, to nie istniejesz. To prawda, lecz nie zapominajmy jednocześnie, że nikt nie daje punktów za samą obecność. Tylko zrozumienie, jak mądrze pozycjonować, zwiększy szansę na sukces. Dostępne są trzy rodzaje pozycjonowania:
- - Lokalne, które sprawdza się w przypadku firm prowadzących swoją działalność wyłącznie na określonym - jak nazwa wskazuje - lokalnym rynku. Wyszukując informacji, np. o mechaniku samochodowym blisko naszego miejsca zamieszkania, otrzymujemy idealnie dopasowane wyniki, dzięki czemu szybko, bez nadrabiania drogi, trafiamy pod właściwy adres. To również ogromnie pomocne dla małych, nierzadko rodzinnych interesów, bo takie pozycjonowanie promuje lokalne usługi, które mogą - kosztem dużych przedsiębiorstw - uplasować się wysoko w wynikach wyszukiwania.
- - Ogólnopolskie, czyli przeznaczone dla wszystkich firm pragnących dotrzeć do klientów z całego kraju. Nie ma tu konkretnego odniesienia do regionalnego rynku, a najważniejszym zadaniem jest wysoka pozycja strony - niezależnie, czy mówimy o Warszawie, Wrocławiu czy miejscowościach nadmorskich.
- - I wreszcie pozycjonowanie szerokie (o którym będzie pozostała część artykułu), co oznacza promowanie dużej liczby złożonych, ale też nieoczywistych niszowych fraz, które idealnie odpowiadają na precyzyjne zapytania internautów. Taki sposób na poprawę widoczności witryny w wyszukiwarce określa się też mianem long tail, czyli długi ogon. Dla kogo to rozwiązanie? Przede wszystkim dla firm z różnorodnym asortymentem, co szczególnie dotyczy sklepów on-line i portali tematycznych.
Pozycjonowanie Long tail
Po tym niezbędnym wprowadzeniu, w którym wykazaliśmy różnicę między różnymi typami pozycjonowania, możemy przejść do szerszego, bardziej szczegółowego omówienia SEO long tail. Głównym założeniem jest dopasowanie takich słów kluczowych, które z jednej strony cechują się niską konkurencyjnością, z drugiej zaś - odpowiadają na konkretne potrzeby klienta.
Najważniejszym celem jest oczywiście to, aby użytkownicy trafiali na naszą stronę internetową, ale jednocześnie pokonywali jak najkrótszą, najmniej wyboistą ścieżkę, do dokonania zakupu. Dzisiaj bowiem - jeszcze bardziej niż dawniej - liczy się czas, a ten dla każdego konsumenta jest cenniejszy niż złoto. Nie będzie więc tracił kolejnych minut, a może i godzin w namierzaniu interesującego go produktu. Przykład? Poszukujemy laptopa, który ma nam służyć do pracy zawodowej. Wiemy dokładnie, jaki ma być, mamy wybrany rozmiar, a nawet markę, więc wpisując w wyszukiwarkę zapytanie, na przykład “laptop biznesowy 17 cali Acer”, zostaniemy przeniesieni we właściwe miejsce, nie tracąc cennego czasu na bezcelowe błądzenie po sieci. Im więcej dodajemy do zapytania informacji, tym long tail staje się jeszcze dłuższy, bardziej doprecyzowany.
Long tail inaczej znane pozycjonowanie szerokie
Tak rozbudowane frazy sprawiają, że niektóre osoby nie są skłonne do pozycjonowania szerokiego. Pokutuje bowiem przekonanie, że to zawsze trudne zadanie, które wymaga wielu zaawansowanych działań, a i efekty nie są zadowalające. Tymczasem te obawy nie mają pokrycia w rzeczywistości, ponieważ frazy long tail nie zawsze cechują się wysokim poziomem problematyczności. Wszystko tak naprawdę zależy od branży i poziomu szczegółowości fraz.
Nie ma więc wątpliwości, że pozycjonowanie szerokie ma sens, ale żeby osiągnąć sukces, musimy postarać się odnaleźć nieoczywiste wyrażenia, które stanowią klucz do tego, by trafić do potencjalnych odbiorców. Profesjonaliści z dziedziny marketingu internetowego polecają pewne sposoby na powodzenie tego planu. Najważniejsze to stworzyć własną listę niestandardowych fraz, a za pomocą wyszukiwarki Google ocenić możliwe kombinacje występowania danego hasła. Są oczywiście bardziej zaawansowane metody, które stosują profesjonalne firmy.
Pozycjonowanie szerokie sprawdza się więc w wielu sytuacjach, przynosząc pozytywne rezultaty. Czy frazy long tail będą i dla nas odpowiednie? Czy to najlepsze działanie na wypromowanie naszych usług? Nie ma jednej odpowiedzi na tak postawione pytania, ale pewne jest, że w wielu sytuacjach strategia długiego ogona działa najskuteczniej!
Artykuł Partnera