Korekta podatku od nieruchomości - jaki formularz wybrać?
W sytuacji, w której właściciel, użytkownik wieczysty lub posiadacz nieruchomości musi skorygować podatek, wybór odpowiedniego formularza ma kluczowe znaczenie. Tak naprawdę jednak dokumenty te nie będą dla podatnika niczym nowym - są to bowiem te same druki, które składał przy zgłaszaniu nieruchomości do opodatkowania.
Osoby fizyczne wypełniają i składają w tym celu druk IN-1: Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Z kolei dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej, odpowiednim dokumentem będzie deklaracja na podatek od nieruchomości DN-1.
Jak uzupełnić formularz korekty?
W drukach IN-1 lub DN-1 należy podać te same dane identyfikacyjne, co przy zgłaszaniu nieruchomości do opodatkowania. Ważne, by w polu nr 5 “Cel złożenia formularza” zaznaczyć drugi kwadrat “Korekta deklaracji”.
W części D formularzy należy wskazać poprawne dane opodatkowanej nieruchomości. W przypadku deklaracji DN-1 zwróć szczególną uwagę na aktualne stawki podatku. Częstym błędem właścicieli nieruchomości jest powielanie danych z deklaracji składanej w poprzednim roku. Zapominają oni, że stawki podatku mogą zmieniać się każdego roku. Ostateczną decyzję gminy podejmują indywidualnie.
Przyczyną błędnego zastosowania stawek podatkowych jest też sprawdzenie danych z innej gminy lub użycie stawek maksymalnych. Prawidłowe dane o aktualnych stawkach podatku od nieruchomości najczęściej zamieszczane są na stronach internetowych organów podatkowych.
W jakich okolicznościach należy skorygować podatek od nieruchomości?
Prawidłowo wypełniona korekta podatku od nieruchomości powinna zostać złożona w następujących sytuacjach:
- gdy na pierwotnym zgłoszeniu pojawił się błąd
- gdy zaistniały okoliczności powodujące zmianę wysokości zobowiązania podatkowego. Dotyczy to w szczególności przypadków zmiany przeznaczenia nieruchomości z prywatnej na użytkowaną na cele działalności gospodarczej
- gdy utracono prawo do zwolnienia z podatku
- gdy nastąpiła sprzedaż nieruchomości
Jeśli w wyniku powyższych czynników nastąpiła rozbieżność pomiędzy podatkiem należnym a zapłaconym, należy tę kwestię ustalić i wyrównać. Zaległość trzeba niezwłocznie uregulować. Nadpłatę natomiast można zaliczyć na poczet przyszłych opłat w tej samej gminie lub złożyć wniosek o zwrot podatku.
W jakim terminie złożyć korektę?
Korektę podatku od nieruchomości należy złożyć w ciągu 14 dni, licząc od dnia zaistnienia okoliczności powodujących zmianę wysokości zobowiązania podatkowego. Jeśli jej przyczyną jest błąd w wyliczeniach, odpowiednie dokumenty należy złożyć niezwłocznie po wykryciu pomyłki.
Informację IN-1 lub deklarację DN-1 jako korektę możesz uzupełnić ręcznie, pamiętając o wyborze prawidłowego formularza. Możesz też wybrać wersję online - kreator deklaracji podatkowych lub formularz interaktywny. Dokumenty możesz dostarczyć do urzędu w formie papierowej lub elektronicznie przez ePUAP.
Artykuł Partnera