Podział transportu wewnętrznego
Przede wszystkim, musimy wiedzieć, że transport wewnętrzny w magazynie podzielić można na kilka grup. Każda z tych grup ma różną specyfikę i określone procesy. Podział ten ułatwi nam modernizację i modyfikację.
- transport składowo-magazynowy – składają się na niego czynności realizowane w hali magazynowej, czyli przyjmowanie, składowanie i wysyłka towarów
- transport produkcyjny – transport pomiędzy poszczególnymi etapami produkcji, zwykle w ramach jednej hali produkcyjnej lub wydziału, ale może też dotyczyć kilku wydziałów
- transport międzywydziałowy – między wydziałami produkcyjnymi
- transport wewnątrzwydziałowy – ruch towaru po wydziale
- transport międzystanowiskowy – przepływ towarów między stanowiskami roboczymi
Wdrożenie przemyślanych reguł transportu, wspomaganych odpowiednim sprzętem zapewni nie tylko większą wydajność i optymalizację czasu pracy, ale również obniżenie kosztów magazynowania towarów, co nie jest bez znaczenia zarówno dla osób władających magazynem jak i klientów.
Jak zmieniać transport wewnętrzny?
Transport składowo-magazynowy. W ogólnym rozrachunku liczy się tu przede wszystkim szybkość transportowania. Tempo prac zapewnia płynność, ale może być też zagrożeniem. Stąd wprowadzając zmiany, które mają na celu przyspieszenie tempa prac musimy pamiętać o tym, że wraz z szybkością podniesione lub co najmniej utrzymane powinny być reguły w zakresie staranności wykonywanych czynności na każdym stanowisku. Na koniec na to wszystko nałożyć trzeba również przepisy BHP. Nic nam po teoretycznie najszybszej linii magazynowej, skoro nie będzie miał jej kto obsłużyć, bo pracownicy przebywać będą na L4. Co można zmienić? Zacząć warto od sprzętu. Dopasować jego ilość i jakość do planowanego tempa prac. Często bardzo pomocny może być także serwis lub remont sprzętu i urządzeń. Nie mowa tu o serwisie wózków widłowych, który i tak musimy odbyć. Chodzi tu raczej o to by zadbać o każde drobne elementy, które wpłynąć mogą na pojedyncze zadania w procesie, choćby sprawdzając czy wystarczająco dobrze nasmarowane są kule transportowe w naszych stołach montażowych i liniach transportowych.
Transport produkcyjny
Podobnie jak w przypadku transportu składowo-magazynowego liczy się tutaj jakość i możliwości sprzętu transportowego. Im łatwiej będzie transportować towar na poszczególnych etapach produkcji, tym produkcja będzie odbywać się szybciej i bez zbędnej zwłoki.
Transport międzywydziałowy
Warto sprawdzić czy wydziały komunikują się ze sobą. Wydział, do którego kierowany jest towar powinien wiedzieć o tym z wyprzedzeniem, pozwalającym na przygotowanie się do pracy z nową partią towaru. Jeśli jakiś wydział nie nadążą, to dołożenie mu towaru nie tylko nie przyspieszy procesu, ale i spowolni inne procesy, w których wykorzystywany jest sprzęt transportowy.
Transport wewnątrzwydziałowy
Bardzo często diabeł tkwi w szczegółach. Jednym z takich właśnie szczegółów jest organizacja dróg i kanałów transportowych. Wózek widłowy nie może poruszać się po drodze, po które chodzić mogą piesi pracownicy. Optymalizację transportu wewnątrzwydziałowego zacząć warto od zaplanowania i wyznaczenia dróg, czy to dla wózka widłowego, czy to dla wózków ręcznych. Im mniej kolizji będzie w trakcie transportu wewnątrz wydziału tym szybciej przebiegać będą kolejne procesy. Drogi warto jasno oznaczyć. Dobrą procedurą jest malowanie posadzi na rzucające się w oczy kolory. Warto też wdrożyć oznakowanie graficzne poziome i pionowe.
Artykuł Partnera