Jednym z najnowszych obowiązków firm dotyczących obszaru gospodarki odpadami jest raportowanie danych do BDO – bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, która określana jest także jako baza danych odpadowych. Aby prowadzenie obowiązków w tym obszarze było łatwiejsze, coraz więcej dostawców systemów informatycznych oferuje integrację z BDO. Na czym dokładnie polega tego typu integracja? Jakie niesie ona ze sobą korzyści? W jaki sposób ją wykonać?
Integracja z BDO – co to jest?
Integracja jest jednym z często prowadzonych procesów w ramach obszaru IT. Pozwala ona na połączenie ze sobą co najmniej dwóch systemów informatycznych, aby mogły one działać z wykorzystaniem wspólnych zasobów. To powoduje, że korzystanie z nich jest jeszcze łatwiejsze.
Możliwość integracji oprogramowania pozwala na uzyskanie szeregu zalet, między innymi umożliwia oszczędzanie czasu i zredukowanie ryzyka błędów we wprowadzaniu danych oraz prowadzeniu procesów. Takie korzyści niesie ze sobą także integracja z BDO, czyli z bazą danych odpadowych.
Przedsiębiorcy zobowiązani do przekazywania informacji do BDO muszą ewidencjonować je i przekazywać sprawozdania systematycznie bezpośrednio do systemu. Mogą robić to ręcznie, bezpośrednio na stronie systemu BDO, ale również mogą robić to łatwiej poprzez wykorzystanie integracji z BDO.
Na czym polega integracja z BDO?
Aby możliwa była integracja z BDO, konieczne jest wykorzystanie w tym celu odpowiedniego systemu informatycznego, który oferuje taką możliwość. Wówczas system ten pozwala na usprawnienie przekazywania niezbędnych danych do BDO, a tym samym zwiększa efektywność tego typu procesów.
Zatem system BDO musi być odpowiednio zintegrowany z systemem informatycznym używanym w firmie, na przykład może być to system ERP czy system transportowy albo magazynowy, ponieważ różne systemy dają taką właśnie możliwość, na przykład jak system soteko.pl.
Integracja z BDO oferuje przy tym dostęp do zróżnicowanych funkcjonalności, które pozwalają na usprawnienie procesów, a tym samym zmniejszają ryzyko związane z niedopełnieniem obowiązku BDO oraz z błędami, jakie mogą pojawić się w trakcie przekazywania danych.
Systemy zintegrowane z BDO – funkcjonalności
Systemy informatyczne umożliwiające wykonanie integracji z BDO oferują swoim klientom dostęp do szerokiej gamy funkcjonalności. Wśród nich warto wskazać na:
- Generowanie KPO (Karty Przekazania Odpadów) dla klientów,
- Obsługę statusów – pozwala ona na obsługę KPO, które zostało wystawione przez klienta,
- Automatyczne przekazywanie informacji związanych z niezgodnością danych – przykładowo w przypadku obsługi niezgodnego KPO, które zostało wystawione przez klientów,
- Obsługiwanie kart wewnętrznych,
- Obsługiwanie potwierdzenia, które zostało wygenerowane za pomocą mobilnej aplikacji,
- Importowanie zgłoszeń związanych z realizacją usługi – dokumentem KPO wystawionym przez klienta,
- Dodawanie dodatkowych dokumentów, jak KEO-K, KEO, KPO-K,
- Wyszukiwanie i filtrowanie kontrahentów, którzy dokonali wystawienia KPO.
Wobec tego integracja z KPO pozwala firmie na otrzymanie dostępu do wielu różnych funkcji, aby prowadzenie obowiązku KPO mogło odbywać się efektywniej.
Jak dokonać integracji z KPO?
Integracja z KPO prowadzona jest za pomocą systemów informatycznych, które umożliwiają taką funkcję. Tego typu integracja jest oferowana obecnie w różnych systemach, które mogą oferować zróżnicowane funkcjonalności. Warto sprawdzić, czy obecnie używany system nie daje takiej funkcjonalności dla przedsiębiorstw wykonujących obowiązki w ramach BDO, albo zdecydować się na nowe wdrożenie.
Aby system BDO był zatem łatwiejszy w obsłudze, warto pomyśleć o tym, aby integrować go razem z używanym w firmie systemem informatycznym. Wtedy systematyczne przekazywanie informacji do bazy danych odpadowych odbywa się znacznie łatwiej – procedury te są zautomatyzowane, a dzięki temu oszczędza się czas i redukuje niebezpieczeństwo wkradzenia się błędów do dokumentacji.
Artykuł Partnera