Możemy zadać tutaj pytanie: „po co to robić”. Otóż odpowiedź jest banalnie prosta. By zacząć w końcu oszczędzać. Instalacja autogazowa to idealny sposób na redukcję kosztów, związanych z eksploatacją pojazdu. Często zwraca się w przeciągu pierwszego roku i zmniejsza koszt paliwa o połowę. Jednak byśmy mogli cieszyć się aktualną formą instalacji gazowych, branża LPG musiała przejść dość burzliwą drogę.
Pierwsze użycie LPG notowane jest na rok 1918, i było dedykowane do lamp lutowniczych oraz cięcia metalu. 10 lat później, pierwsza instalacja autogazowa została zamontowana w ciężarówce. Prawdziwy rozwój nastąpił po II Wojnie Światowej. W Stanach Zjednoczonych do miast stopniowo wprowadzano komunikację miejską z instalacjami zasilanymi gazem płynnym. Dodatkowo systemy LPG zaczęły pojawiać się w taksówkach. Jednoczenie w Europie, pierwszym zagłębiem instalacji gazowych była Holandia. Trafiały tam auta sprowadzane z USA z zamontowanym już systemem autogazowym. Kolejnym państwem gdzie LPG rozwijało się bardzo szybko były Włochy. To tam narodziły się czołowe marki takie jak AEB czy Tomasetto Achille, na których bazują systemy tak znanych firm jak np DIGITRONIC AUTOGAS. Więcej informacji o firmie na stronie: https://digitronicgas.pl
W Polsce, prekursorem instalacji autogazowych był Zbigniew Domański. W 1974 roku dokonał on pierwszej konwersji pojazdu. Następne lata poświęcił na doskonalenie swojej instalacji gazowej po czym, w 1991 roku, Zbigniew Domański dostał oficjalne państwowe pozwolenie na montaż instalacji LPG.
Generacje instalacji autogazowych
Wraz z rozrostem rynku oraz branży LPG, instalacje gazowe do samochodów również ewoluowały. Wpływ na to miał też ogólny progres motoryzacji. Każda nowa technologia silnika, miała swoją odpowiedź w postaci udoskonalonego systemu LPG. I tak oto na przestrzeni wieków powstało pięć generacji instalacji autogazowych. Pierwsza dedykowana była do aut z zasilaniem gaźnikowym. Najprostsza ale jednocześnie najmniej precyzyjna. Druga oraz trzecia generacja były już bardziej zaawansowane w swojej budowie. Przekładało się to na wydajność całego systemu. Czwarta udoskonalona była w elektronicznie sterowany wtryskiwacz, który jeszcze bardziej przekładał się na oszczędność paliwa. Ostatnia, piąta generacja odróżnia się tym, że w przeciwieństwie do poprzednich rodzajów, tutaj wstrzykiwany jest gaz nie w fazie lotnej, a w fazie ciekłej.
Kilka ciekawostek
Led…LPG Zeppelin – instalacja autogazowa w sterowcach powietrznych
Co prawda nie do końca LPG ale sterowcach powietrzne, które popularność zyskały w okresie międzywojennym posiadały coś w stylu instalacji autogazowych. Zasilane były gazem Blaua, który jest bardzo podobny do jednego ze składników LPG – butanu. Niestety tragiczny wypadek sterowca Hindenburg przekreślił używanie gazu w tych pojazdach.
Instalacja autogazowa w samolotach
Samolotu typu Tupolev nie trzeba nikomu przedstawiać. Otóż w latach 70 w Związku Radzieckim podjęto pracę nad założeniem instalacji autogazowej do tych sławetnych samolotów. Początkowo dołączono tylko jeden silnik napędzany LPG do samolotu Tu-154. W 1989 roku zaczęto konkretne testy. Samolot wyposażony w tego typu system nosił nazwę Tupolev Tu-155. Wykonano nim 80 testowych lotów, wzniesiono na pułap 13 000 metrów oraz sprawdzano przełączanie między paliwem tradycyjnym a gazowym, w trakcie lotu. Trwało to całe 5 sekund !! Niestety wszelkie pracy nad tym projektem zostały przerwane wraz z upadkiem ZSRR.
Artykuł Partnera