Do czego służy development center?
Development center wywodzi się z innej, popularnej i opracowanej już w latach 30. XX wieku, metody oceniania kompetencji, czyli assessment center. W odróżnieniu od niej, development center nie służy jednak do rekrutowania pracowników, ale do oceny potencjału, który mogą rozwinąć, jeśli w odpowiedni sposób pokieruje się ich karierą. Można powiedzieć, że assessment przydaje się w sytuacji, gdy od razu chcemy zatrudnić najlepszego kandydata, a development center wtedy, gdy zastanawiamy się, jakich szkoleń potrzebują nasi pracownicy, którzy z nich wykazują talent menedżerski itd.
Jak przebiega development center?
Badanie trwa zazwyczaj cały dzień, a jego uczestnicy biorą udział w serii ćwiczeń i symulacji, które odzwierciedlają konkretne środowisko pracy. Odpowiednio przygotowani asesorzy obserwują wszystkich pracowników, oceniają ich, a na koniec sporządzają raport ze szczegółową analizą kompetencji oraz rekomendacjami dalszego rozwoju. Taki plan rozwoju zawiera informacje o mocnych i słabych stronach konkretnej osoby oraz zawiera wytyczne dotyczące budowania ścieżki kariery.
Jak przygotować się do development center?
Development center to metoda, która pomaga zarówno pracodawcom, jak i pracownikom. Stanowi ona bardzo wartościowy feedback i punkt wyjścia do samorozwoju. Nie warto więc udawać kogoś, kim się nie jest, czy mijać z prawdą. Najlepiej, jeśli będziemy zachowywać się całkowicie naturalnie, jakbyśmy wykonywali swoje codzienne obowiązki. Development center trwa zazwyczaj co najmniej kilka godzin, a często cały dzień, dlatego wcześniej warto dobrze się wyspać. Świadomość, że nie jest to metoda, która może zadecydować o tym, czy dostaniemy pracę, powinna zniwelować ewentualny stres.
Development center – przykładowe zadania
Znajomość przykładowych i najbardziej popularnych zadań, które mogą pojawić się podczas sesji development center, pomoże nam lepiej przygotować się do tego badania:
- Dyskusja grupowa – z pewnością przydadzą się podczas niej takie umiejętności, jak rzeczowa, spokojna argumentacja, zabieranie głosu bez przerywania czy przekrzykiwania innych, zdolność przekonywania do swojego stanowiska.
- Case study – podczas tego ćwiczenia asesorzy sprawdzają, jak pracownik radzi sobie z konkretnymi zadaniami. Warto wykazać się opanowaniem, rozważeniem wszystkich aspektów, a także dobrze uargumentować swoje decyzje.
- Prezentacja – wiele osób ma problem z wystąpieniami publicznymi, dlatego warto przećwiczyć wcześniej formułowanie jasnych, rzeczowych i nierozwlekłych wypowiedzi, panowanie nad głosem oraz dykcję.
- Testy kompetencji – jedynym sposobem na przygotowanie się do nich jest po prostu częste ich wykonywanie. Raczej nie trafimy na identyczne pytania, ale przynajmniej zminimalizujemy stres.
Artykuł Partnera